Chrześcijanie w rodzinie Heroda?
Zobacz też: Wielkanoc i początki chrześcijaństwa
Jeszcze za życia Jezusa z Nazaretu wśród Jego wyznawczyń znajdowała się Joanna, żona Chuzy, zarządcy na dworze Heroda Antypasa. Około 45 roku wśród proroków i nauczycieli w Kościele w Antiochii został wymieniony Manaen, który wychowywał się z Herodem tetrarchą , czyli Herodem Antypasem. Sam Herod Antypas, tetrarcha Galilei od 4 p.n.e. do 39 roku n.e., spotkał się osobiście z Jezusem w Wielki Piątek 33 roku. Jedynie Łukasz zrelacjonował to spotkanie: Na widok Jezusa Herod bardzo się ucieszył. Od dawna bowiem chciał Go ujrzeć, ponieważ słyszał o Nim i spodziewał się, że zobaczy jakiś znak, zdziałany przez Niego. Zasypał Go też wieloma pytaniami, lecz Jezus nic mu nie odpowiedział. Arcykapłani zaś i uczeni w Piśmie stali i gwałtowanie Go oskarżali. Wówczas wzgardził Nim Herod wraz ze swoją strażą; na pośmiewisko kazał ubrać Go w lśniący płaszcz i odesłał do Piłata.
Antypas, co nie dziwi, chrześcijaninem nie został. Istnieją za to przesłanki, że jego krewni mogli uwierzyć w Jezusa z Nazaretu.
Pozdrówcie tych, którzy należą do domu Arystobula
To jedno zdanie, pochodzące z listu Pawła z Tarsu do Rzymian, dało początek wielu spekulacjom – kim był ów Arystobul? Imię bardzo rzadkie w Rzymie, za to pojawiało się w rodzinie Heroda Wielkiego. Pierwszym Arystobulem z tej familii był syn Heroda i Mariamme, księżniczki z dynastii Hasmoneuszy. Około 8 p.n.e. został stracony pod zarzutem spiskowania przeciwko ojcu. W literaturze naukowej daje mu się liczebnik I, aby odróżnić go od jego imienników. Arystobul I miał syna Arystobula II, wnuka Arystobula III i prawnuka Arystobula IV. Którego z nich wspomniał Paweł z Tarsu? Badacze zwykle wahają się między Arystobulem II a Arystobulem III.
Arystobul II urodził się około 8 p.n.e. i nie pamiętał swojego ojca, który został stracony w mniej więcej tym samym czasie. Pozostawał w cieniu swojego sławnego rodzeństwa – królów Heroda Agryppy I i Heroda z Chalkis oraz osławionej Herodiady, żony swoich dwóch stryjów, która doprowadziła do ścięcia Jana Chrzciciela. O Arystobulu II zachowało się niewiele informacji. Wychowywał się w Rzymie i około 30-35 roku poślubił Jotape IV, córkę Sampsigeramusa II, króla Emesy, z którą miał córkę Jotape V. Część autorów, zazwyczaj dość ostrożnie, przypuszcza, że to on był Arystobulem z Listu do Rzymian. Wydaje się to o tyle dziwne, że ten przedstawiciel dynastii herodiańskiej prawdopodobnie rezydował na Bliskim Wschodzie.
Więcej wiadomo o Arystobulu III. Był synem Heroda z Chalkis, a więc bratankiem Arystobula II i Heroda Agryppy I. Pierwsza wzmianka o nim pochodzi z 45 roku. W tym roku jako Arystobul Młodszy pojawia się w liście cesarza Klaudiusza. Kiedy w 48 roku zmarł Herod z Chalkis, królestwa zmarłego nie dostał jego syn Arystobul III, ale bratanek Herod Agryppa II. Sam Arystobul III mieszkał w tym czasie w Rzymie. Poślubił słynną Salome, córkę Herodiady, która poprosiła o głowę Jana Chrzciciela. Małżonkowie byli ze sobą blisko spokrewnieni (ich wspólnym dziadkiem był Arystobul I) – było to kolejne „normalne nienormalne” małżeństwo w tej rodzinie. Kiedy się dokładnie pobrali nie wiadomo; zdaniem jednych nastąpiło to około 53 roku, inni przesuwają zawarcie małżeństwa na okolice 34 roku. W 54 lub 55 roku Arystobul III został mianowany przez Nerona królem Armenii Mniejszej.
Zdaniem części badaczy to właśnie o domu Arystobula III wspominał Paweł z Tarsu. Datacja Listu do Rzymian wciąż pozostaje sprawą sporną i waha się od 51 do 59 roku, zatem Arystobul III mógł w tym czasie przebywać w Rzymie. Zresztą nie jest to koniecznie – wyjazd z Rzymu nie musiał równać się ze sprzedażą domu. Moim zdaniem, jeżeli szukać Arystobula z Listu do Rzymian wśród potomków Heroda Wielkiego, to był nim właśnie Arystobul III. Król Armenii Mniejszej i Salome doczekali się trzech synów: Heroda VII, Agryppy IV i Arystobula IV; czasami bierze się pod uwagę możliwość, że to ten ostatni został wymieniony w Liście do Rzymian.
Arystobul z Listu do Rzymian (niezależnie od tego, czy był potomkiem Heroda Wielkiego) sam chrześcijaninem raczej nie był. Nie przeszkodziło to tradycji chrześcijańskiej uczynić z niego misjonarza w Brytanii, a nawet teścia Piotra Apostoła. Zwykle doszukuje się chrześcijan z domu Arystobula wśród niewolników i wyzwoleńców, ale przecież chrześcijaninem mógł zostać ktoś z jego rodziny…
Pozdrówcie Herodiona, mojego rodaka
Ten fragment również pochodzi z Listu do Rzymian. Herodion niewątpliwie był Żydem i chrześcijaninem. Jedni przypuszczają, że to niewolnik lub wyzwoleniec kogoś z rodziny Heroda, inni twierdzą, że Herodion to przedstawiciel dynastii herodiańskiej. Przyjmując tę hipotezę za pewnik, można próbować identyfikować go z Herodem VII, najstarszym synem Arystobula III i Salome, wnukiem słynnej Herodiady.
Określenie „chrześcijanin w rodzinie Heroda” brzmi nieco egzotycznie, ale mieści się w granicach prawdopodobieństwa. Jedynym prześladowcą chrześcijan z dynastii herodiańskiej był wnuk Heroda Wielkiego i brat Arystobula II – król Herod Agryppa I. Jego syn, też Herod Agryppa, tyle że obdarzony liczebnikiem II, słuchając przemowy Pawła z Tarsu stwierdził: Niewiele brakuje, a przekonałbyś mnie i zrobił ze mnie chrześcijanina. Chrześcijaństwo zaczynało swoją karierę jako żydowska sekta, później rozszerzając swoją działalność misyjną na pogan. Przedstawiciele dynastii herodiańskiej, żydzi, w których żyłach płynęła też krew idumejska i nabatejska, obywatele rzymscy, którzy na przełomie I i II wieku n.e. sięgali nawet po godność konsula, mogli przyjąć wiarę w Tego, którego próbował zgładzić ich okrutny przodek – Herod Wielki.
W krainie piętrowych hipotez
To, co napisano wyżej, ma oparcie w literaturze naukowej. Pojawiają się też bardziej sensacyjne pomysły szukania chrześcijan wśród potomków Heroda Wielkiego. Greckie słowo syngenez, którym Paweł z Tarsu określił Herodiona tłumaczy się też jako „krewny”. Dało to początek piętrowej hipotezie – założono, że ów Herodion był członkiem dynastii herodiańskiej. Następnie wzięto trzy przesłanki:
- Paweł z Tarsu służył arcykapłanowi mianowanemu przez Heroda,
- Paweł z Tarsu nosił żydowskie imię Saul (Szaweł), a Józef Flawiusz wspomina o Saulu, krewnym Heroda Agryppy II,
- Paweł z Tarsu urodził się jako rzymski obywatel na terenie Judei, rządzonej przez dynastię herodiańską.
Na ich podstawie stawia się wniosek, że Paweł z Tarsu był… członkiem dynastii herodiańskiej . Nawet, gdyby przesłanki te były prawdziwe (a nie są, bo arcykapłanów w latach 6-41 mianował rzymski prefekt, a Apostoł Narodów urodził się w Cylicji), to i tak słabo podpierają tę śmiałą teorię. To już prawdziwe peryferia nauki historycznej. Jednak potwierdzają, że dla badaczy, i tych bardziej, i tych mniej poważnych, związki potomków Heroda Wielkiego z chrześcijaństwem nie uchodzą za coś niemożliwego.
Zobacz też
- O wizji Konstantyna uwag kilka
- Herod Wielki. Droga na szczyt
- Wczesne chrześcijaństwo w oczach Celsusa
- Sobór pojednania w Jerozolimie
Bibliografia
- The Bible Knowledge Commentary. Red. John F. Walvoord, Roy. B. Zack. Dallas 1983.
- Ciecieląg Jerzy: Polityczne dziedzictwo Heroda Wielkiego. Palestyna w epoce rzymsko-herodiańskiej, Kraków 2002.
- Colenso John William: St. Paul's Epistle to the Romans: Newly Translated and Explained from a Missionary Point of View. 1863.
- Cranfield C. E. B., Sanday William: A Critical and Exegetical Commentary on the Epistle to the Romans. T. 2. 1979.
- Del Tondo Douglas J.: Jesus' Words Only Or Was Paul the Apostle Jesus Condemns in Revelation 2. 2006.
- Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology. Red. William Smith. T. 1. Boston 1859.
- Robert Eisenman: Paul as Herodian. „The Journal of Higher Criticism”, 1996 (dostęp 20.04.2009).
- Evans M. O.: Aristobulus. W: The International Standard Bible Encyclopedia. T. 1. 1995.
- Finger Reta Halteman: Roman House Churches for Today. Wyd. 2. 2007.
- Lampe Peter: Christians at Rome in the First Two Centuries: From Paul to Valentinus. 2003.
- Moo Douglas J.: The Epistle to the Romans. Wyd. 2. 1996.
- Schwartz Seth: Josephus and Judaean politics. 1990.
- Smallwood E. Mery: The Jews under Roman rule: from Pompey to Diocletian. 1976.
- Wallace-Murphy Tim, Hopkins Marilyn: Custodians of truth: the continuance of Rex Deus. 2005.
- Watson Francis: Paul, Judaism, and the Gentiles: Beyond the New Perspective. 2007.