VIII Studencka Konferencja Starożytnicza
Miejscem tegorocznych obrad jest Uniwersytet Łódzki, dokąd w dniach 11-13 maja br. zjadą się pracownicy dydaktyczno-naukowi, doktoranci i studenci fascynujący się dyscyplinami humanistycznymi związanymi bezpośrednio z antykiem: historią,literaturą, filozofią, sztuką etc. Będą oni prowadzić naukową dysputę natemat śmierci, zniszczenia, kryzysu, upadku moralnego oraz wszelakiej degradacji w różnorodnych wymiarach, m.in. religijnym, społecznym i historycznym. W czasie trzydniowej konferencji przewidziane są również wykłady gościnnie zaproszonych naukowców z polskich ośrodków naukowych zajmujących się starożytnością (filologów i historyków). Wszystkich zainteresowanych udziałem w konferencji i wysłuchaniem owych prelekcji organizatorzy serdecznie zapraszają. Więcej informacji nt. programu oraz samego przedsięwzięcia można znaleźć na stronie internetowej konferencji oraz na portalu społecznościowym FACEBOOK.
PIĄTEK, 11 MAJA 2012
12.00 – 13.30 – rejestracja uczestników w Instytucie Archeologii UŁ (ul. Uniwersytecka 3)
13.30 – 15.00 – otwarcie konferencji, wykład gościnny prof. zw. dr hab. Krystyny Bartol (UAM) - “Wypędzić poezję, wygnać poetów. Współczesne interpretacje Platońskiego postulatu", s. 108
15.00 - 16.30 - obiad
16.30 – 17.45 WOJSKO RZYMSKIE WOBEC ŚMIERCI I ZNISZCZENIA, s. 108 1. Michał Norbert Faszcza (UW), Kara dziesiątkowania w późnorepublikańskiej armii rzymskiej. 2. Jacek Majewski (Akademia im. Jana Długosza), Opis katastrofy floty Germanika na Morzu Północnym w 16 r. n. e. 3. Łukasz Szeląg (UWr), Zniszczenie Cremony - smutny symbol roku czterech cesarzy?
17.45 - 19.00
UMIERAJĄCY BOHATER, s. 108 1. Damian Kalitan (UJ), O śmierci i umieraniu antycznych herosów w kontekście indoeuropejskim. 2. Joanna Gutek (UW), Samobójstwo Ajasa w literaturze i sztuce starożytnego świata. 3. Łukasz Kosiński (UMCS), Motyw śmierci bohaterskiej w mitologii celtyckiej.
SOBOTA, 12 MAJA 2012
9.00 – 10.15
JĘZYK JAKO ZWIERCIADŁO ŚMIERCI, s. 108 1. Adam Ciołek (UW), „I oto mężowie biegli ku sobie z mieczami we krwi unurzanymi” (MBh, 6, 44, 16) – konstruowanie opisu bitwy w Mahabharacie. 2. Łukasz Berger (UAM), Deiktyka śmierci w języku rzymskiej epiki. 3. Dawid Lipiński (UMK), Angerona, Viduus, Mors i Orcus – jedna śmierć a wiele bóstw –próba ustalenia motywacji semantycznej łacińskich teonimów śmierci.
10.30 – 11.45
ZWIERZĘ UMIERAJĄCE - ZWIERZĘ TOWARZYSZEM W UMIERANIU, s. 106 1. Monika Błaśkiewicz (UWr), Zwierzęta w scytyjskich obrzędach pogrzebowych. Opowieść Herodota a znaleziska z kurhanów. 2. Wojciech Sobiecki (UWr), Śmierć jako sposób ukazania roli i pozycji psa w społeczności antycznej – nagrobki, epitafia i epigramy. 3. Emilia Smagur (UJ), Śmierć będąca początkiem nowego życia – tauroktonia w mitraizmie.
ZNISZCZENIE JAKO MOTYW LITERACKI, s. 108 1. Jakub Kuciak (UJ), Θεοὶ καὶ ἄνθρωποι φθονεροί. Zazdrość jako czynnik destrukcyjny w Dziejach Herodota. 2. Helena Sygnet (UŁ), Postawa kobiet antycznych wobec konfliktów, zniszczeń wojennych i śmierci bliskich w świetle świadectw literackich. 3. Sandra Grobelna (UAM), Historia Sekretna Prokopiusza opis degradacji norm moralnych i obyczajowych na dworze Justyniana, czy próba zniesławienia władcy? Analiza i interpretacja.
12.00 - 13.15
KONTRAST ŻYCIA I ŚMIERCI W MICIE I KULCIE, s. 106 1. Marta Tymoszenko (KUL), Antyteza „życie-śmierć” w greckim kulcie płodności. 2. Maciej Paprocki (UWr), „Nieudane” unieśmiertelnienia w greckim micie. Czy nieśmiertelność może być śmiertelnie niebezpieczna? 3. Emilian Prałat (UAM), Śmierć w antycznej sztuce prowincjonalnej na przykładzie dalmatyńskich pomników nagrobnych.
ŚMIERĆ W CHRZEŚCIJAŃSTWIE, s. 108 1. Wojciech Nadobnik (UAM), Contra morem parentum. Wpływ chrześcijaństwa na upadek Rzymu w sporze między Symmachem a św. Ambrożym. 2. Martyna Jadasz (UAM), Problematyka śmierci według Hieronima ze Strydonu. 3. Sylwia Sperling (Uniwersytet Papieski), Antychryst – syn zatracenia i siewca zniszczenia. Koncepcja Antychrysta według Ojców Kościoła w pierwszych wiekach chrześcijaństwa.
13.15-14.30 wykład gościnny prof. zw. dra hab. Krzysztofa Nawotki (UWr) - "Aleksander Wielki w Babilonie", s. 108
14.30-16.00 obiad
16.00 – 17.15
PERSOWIE WOBEC ŚMIERCI, s. 108 1. Piotr Głogowski (UWr), Obrządek pogrzebowy i grobowce perskich królów z dynastii Achemenidów. 2. Bartłomiej Proc (KUL), Klęska Perskiej wyprawy 480 roku na Helladę w Persach Ajschylosa. 3. Aleksander Paradziński (UW), Przygotowania do kampanii przeciw Persji z roku 337- wojna w imię Boga?
ŚMIERĆ DLA EGIPCJAN, s. 106 1. Jerzy Fatyga (KUL), Wieczny Horyzont wschodzi tam, gdzie zachodzi słońce boga Ra. Miejsce spoczynku Amenhotepa I a grobowiec KV 39 w Dolinie Królów. Tajemnica „Podwójnej Enigmy”. 2. Filip Taterka (UAM), Spiski haremowe w starożytnym Egipcie. 3. Agata Sowińska (UŚ), „Wtedy to ta najświętsza ziemia, kraina świątyń i wyroczni, będzie pełna grobów i zmarłych” – Apokalipsa Hermesa Trismegistosa.
17.30 – 18.45
UPADEK IMPERIUM - ZAMĘT W MIEŚCIE, s. 108 1. Przemysław Maksymilian Maryniak (URz), Szaleństwo i zniszczenie. Zmierzch i upadek państwa nowobabilońskiego w świetle źródeł starotestamentalnych. 2. Andrzej Dudziński (UJ), „Tyrania jest pięknym całunem pogrzebowym”. Rada przyjaciół z 404 r. p.n.e. 3. Daria Olbrycht (UJ), Niezwyciężone miasto Szamasza – potęga i upadek Hatry.
ŚMIERĆ W GRECJI, s. 106 1. Wawrzyniec Miścicki (UJ), Agon czy wojna totalna? Charakterystyka rzemiosła wojennego Grecji w okresie archaicznym. 2. Maciej Lebdowicz (Uniwersytet Pedagogiczny), Trzęsienie ziemi w Sparcie 465/64r. p.n.e. - przebieg, skutki oraz wpływ na sytuację Sparty w epoce klasycznej. 3. Wojciech Duszyński (UJ), Zniszczenie Attyki podczas Wojny Peloponeskiej i jego wpływ na późniejsze zmiany w ateńskiej obronności.
NIEDZIELA, 13 MAJA
9.00 – 10.15
OBRZĄDEK I OBYCZAJ POGRZEBOWY, s. 106 1. Magdalena Myszkowska-Kaszuba (UWr), Τὰ νόμιμα. Ateńskie obrzędy dokonywane podczas świąt i dni poświęconych zmarłym. 2. Wioleta Michałowska (Akademia Humanistyczna im. Gieysztora), Celtycka śmierć. 3. Kamil Bujalski (UW), Pompa Funebris Augustae – cesarskie procesje pogrzebowe.
MATERIALNE ŚLADY ŚMIERCI, s. 108 1. Karolina Harat (UAM), Śmierć domostwa. Obrzęd opuszczenia budynków mieszkalnych w neolicie i eneolicie południowo-wschodniej Europy. 2. Paulina Szulist (UW), Pomniki nagrobne plemienia Liburnian – zagadnienie cippi. Próba omówienia genezy i dekoracji pomników oraz identyfikacja analogii.
10.30-11.45
ŚMIERĆ W LIRYCE, s. 108 1. Karolina Przybek (UG), Śmierć Rzymianina na podstawie epigramatów sepulkralnych Marcjalisa. 2. Monika Wesołowska (UW), „Bóg pogrąża się w żałobie – natura zamiera” (Nonn. D. XII). 3. Barbara Dowlasz (Universität Wien), Katastrofa 11.09.2001 w wybranych współczesnych poematach łacińskich.
ŚMIERĆ W DRAMACIE, s. 106 1. Katarzyna Pietruczuk (UW), Jak uśpić publiczność? Duch Klitajmestry w Eumenidach Ajschylosa, czyli o próbie dramatycznej adaptacji motywu snu homeryckiego. 2. Olga Śmiechowicz (UJ), Dlaczego zmarłym nie dajesz być zmarłymi? 3. Maria Gierszewska (UAM), Medea znaczy śmierć, czyli o aspektach (auto)destrukcji w dramacie Romana Brandstaettera.
12.00 - 13.45
ŚMIERĆ W SZTUCE, s. 106 1. Tomasz Dziurdzik (UW), Ateny patrzą na zagładę Troi. Recepcja motywów Ilioupersis w malarstwie wazowym a historia miasta. 2. Adam Zemełka (UMK), Między propagandą a sztuką – wizerunek Galatów w rzeźbie pergameńskiej i jego psychologiczny wymiar 3. Dawid Dudek (UAM), Śmierć w malarstwie bizantyjskim w okresie od IV do VIII wieku 4. Monika Terlecka (UJ), „Dlaczego mnie ze mnie odzierasz?”. Renesansowe spojrzenie na śmierć Marsjasza.
ROZKŁAD ŻYCIA SPOŁECZNEGO, s. 108 1. Joanna Szwed-Kostecka (UJ), Śmierć dialogu. 2. Marcin Kurpios (UWr), Kryzys prawa i moralności w Tukidydejskiej narracji o
wydarzeniach na Korkirze (Thuc. III 75-85) a koncepcja natury ludzkiej Antyfonta z Ramnos. 3. Michał Szukała (UW), Poneros—niegodni zaufania. Degradacja wizerunku ateńskich retorów w procesach politycznych z okresu upadku ateńskiej polis. 4. Paweł Więckowski (UKSW), O tempora, o mores! Upadek moralności w starożytnym Rzymie, a kwestia etyki w sferze seksualnej w rzymskim prawodawstwie epoki wczesnego cesarstwa.
14.00- 15.00 wykład gościnny prof. nadzw. dr hab. Jadwigi Czerwińskiej (UŁ/KUL), s. 108 15.00 – podsumowanie i zamknięcie konferencji, s. 108