Najlepsze filmy z Marilyn Monroe: top 10 ze słynną blondynką

opublikowano: 2022-08-24, 18:03
wszelkie prawa zastrzeżone
Okrzyknięta symbolem seksu, a także ikoną popkultury i stylu, prywatnie – borykająca się z depresją oraz pasmem osobistych niepowodzeń i rozczarowań. Wspominamy najlepsze wcielenia aktorskie Marilyn Monroe.
reklama

„Pół żartem, pół serio” (1959)

Najlepsze filmy z Marilyn Monroe. Tu plakat filmu „Pół żartem, pół serio”

Gatunkiem przeważającym w emploi Marilyn Monroe była oczywiście komedia. Gdy najsłynniejsza aktorka Hollywood łączyła swe siły na planie z genialnym Billym Wilderem, widzowie otrzymywali coś znacznie więcej niż zabawną produkcję o perypetiach powabnej blondynki. „Pół żartem, pół serio” przez wielu uznawane jest nie tylko za najlepszy film z Marilyn Monroe, ale za jeden z najwybitniejszych obrazów w dziejach całej amerykańskiej kinematografii. Dzieło przedstawia losy uciekających muzyków, którzy ze strachu przed gangsterami przebierają się za kobiety i dołączają do żeńskiego zespołu jazzowego. Wybitne kreacje aktorskie stworzyli tu Jack Lemmon i Tony Curtis. Kroku dotrzymuje im Marilyn Monroe jako piękna wokalistka Sugar Kane Kowalczyk.

„Skłóceni z życiem” (1961)

„Skłóceni z życiem” uchodzi za jeden z najlepszych filmów z Marilyn Monroe, (fot. Seven Arts Productions, prawa zastrzeżone)

Dramat Johna Hustona był ostatnim ukończonym filmem w karierze Marilyn Monroe (przed nagłą, tragiczną śmiercią aktorka pracowała jeszcze nad „Something’s Got To Give”, jednak udało jej się nakręcić jedynie 37 minut tej produkcji). „Skłóceni z życiem” to także ostatnie dzieło w aktorskim dorobku Króla Hollywood, Clarka Gable’a, który nie dożył nawet jego premiery. Zdaniem wielu krytyków niezwykle dojrzała i tak odmienna od ukutego wizerunku rola Marilyn Monroe, to jej największe aktorskie osiągnięcie. Film ukazuje losy trójki bohaterów – olśniewającej, lecz doświadczonej przez los rozwódki i jej dwóch przyjaciół, rywalizujących ze sobą o względy kobiety. Scenariusz dzieła stworzył ówczesny mąż Marilyn Monroe, uznany dramaturg Arthur Miller.

„Słomiany wdowiec” (1955)

Marilyn Monroe w słynnej scenie z metrem

To właśnie w tym obrazie Billy’ego Wildera odnajdziemy legendarną scenę z Marilyn Monroe, w której jej białą suknię unosi podmuch z otworu wentylacyjnego metra. Tzw. sekwencja „z metrem” wymieniana jest wśród najbardziej kultowych scen w dziejach dziesiątej muzy. Bohaterem tej lekkiej i uroczej komedii jest Richard Sherman, mężczyzna w średnim wieku, którego żona wraz z dziećmi wyjechała na dłużej. Pod nieobecność rodziny nieśmiały do tej pory mężczyzna traci jednak głowę dla zmysłowej sąsiadki (w tej roli czarująca MM).

„Asfaltowa dżungla” (1950)

Marilyn Monroe i Don Haggerty na planie „Asfaltowej dżungli” (fot. Metro-Foldwyn-Mayer MGM, prawa zastrzeżone)

Ponadczasowe i przełomowe dla kariery Marilyn Monroe dzieło spod ręki Johna Hustona – legendarnego twórcy kina noir (reżysera m.in. kultowego „Sokoła maltańskiego”). Czarny kryminał przedstawia perypetie przestępcy, który po wyjściu z więzienia opracowuje plan rabunku klejnotów wartych miliony. W tym celu kompletuje ekipę gangsterów niezbędnych do przeprowadzenia zbrodni idealnej. Wkrótce z pozoru perfekcyjny plan zaczyna się jednak komplikować. Marilyn Monroe stworzyła w „Asfaltowej dżungli” słynny portret femme fatale – kochanki jednego z przestępców, przyczyniającej się do utraty fortuny szajki.

„Niagara” (1953)

Marilyn Monroe w filmie „Niagara” (fot. Twentieth Century Fox Film Corporation, prawa zastrzeżone)

Niemniej kultowa kreacja Marilyn Monroe pochodzi z nakręconego w technicolorze filmu noir Henry’ego Hathawaya. Obraz przedstawia losy małżeństwa Cutlerów, którzy spędzają miesiąc miodowy po kanadyjskiej stronie Niagary. Para zamieszkuje w niewielkim motelu z widokiem na słynny wodospad, tuż obok skonfliktowanego małżeństwa z dłuższym stażem. Sąsiadująca z Cutlerami atrakcyjna i prowokująca Rose Loomis (w tej roli Marilyn Monroe) zwraca uwagę wszystkich mężczyzn w okolicy, podczas gdy jej znerwicowany mąż niechętnie opuszcza wynajmowany pokój. Wkrótce w wyniku tragicznych okoliczności pan Loomis zostaje uznany za zmarłego, a cień podejrzeń pada na jego żonę. Cutlerowie postanawiają rozpocząć prywatne śledztwo.

reklama
POLECAMY

Zapisz się za darmo do naszego cotygodniowego newslettera!

„Wszystko o Ewie” (1950)

Plakat filmowy do produkcji „Wszystko o Ewie”

Akcja tego wybitnego dzieła Josepha L. Mankiewicza toczy się w środowisku teatralnym, demaskując jego mroczne oblicze i niesprawiedliwe mechanizmy rządzące systemem sławy. „Wszystko o Ewie” to przede wszystkim fenomenalny popis aktorstwa Bette Davis portretującej diwę Broadwayu, która w wyniku intryg młodej aktorki (w tej roli Anne Baxter) traci dotychczasową pozycję. Choć Marilyn Monroe pojawia się tu na dalszym planie, jako jedna z osób goszczących na przyjęciu, obraz okazał się przełomowy dla dalszych losów jej kariery.

„Mężczyźni wolą blondynki” (1953)

Marilyn Monroe śpiewająca Diamonds Are a Girl's Best Friend

W tym musicalu spod ręki Howarda Hawksa Marilyn Monroe wykonuje rozsławiony utwór „Diamonds Are Girl’s Best Friend”. Na wielkim ekranie gwiazda staje się kwintesencją stylu glamour – do historii kina przeszła przede wszystkim jej różowa suknia i błyszcząca biżuteria. Cukierkowy wizerunek MM w filmie „Mężczyźni wolą blondynki” stanowił w przyszłości inspirację dla wielu artystów m.in. dla Madonny, która w teledysku do utworu „Material Girl” pojawia się w identycznym kostiumie. O czym opowiada sama produkcja? To historia dwóch przyjaciółek i piosenkarek kabaretowych, których tropem podąża prywatny detektyw. Jego zadaniem jest odkrycie dowodów zdrady jednej z bohaterek. Marilyn Monroe stworzyła tu olśniewający duet z Jane Russell.

„Proszę nie pukać” (1952)

Marilyn Monroe i Richard Widmark na zdjęciu promującym film „Proszę nie pukać”

W thrillerze Roya Warda Bakera Marilyn Monroe miała okazję dowieść swych zdolności dramatycznych. Brawurowo sportretowała tu Nell Forbes, która niedawno opuściła szpital psychiatryczny. Niczego niepodejrzewające małżeństwo zatrudnia z pozoru sympatyczną dziewczynę do opieki nad swoim dzieckiem. Opiekunka zwraca także uwagę mieszkającego w okolicy Jeda, który postanawia ją uwieść. Sprawy komplikują się, gdy ogarnięta narastającą psychozą bohaterka zaczyna stanowić zagrożenie dla małego dziecka i samej siebie.

„Rzeka bez powrotu” (1954)

Marilyn Monroe na planie filmu „Rzeka bez powrotu” (fot. Twentieth Century Fox Film Corporation, prawa zastrzeżone)

Wśród ikonicznych produkcji z Marilyn Monroe w roli głównej nie mogło zabraknąć zrealizowanego w pięknej scenerii dzikiej przyrody westernu Jeana Negulesco i Otto Premingera. W „Rzece bez powrotu” aktorka wciela się w piękną piosenkarkę z saloonu, która wraz z kowbojem i jego synem zostają zmuszeni do ucieczki i przeprawy przez niebezpieczną rzekę. Aby przetrwać, bohaterowie muszą porzucić własną dumę oraz nauczyć się współpracy. Na swojej drodze napotykają bowiem na wiele zagrożeń – niebezpieczny żywioł, myśliwych czy dzikie zwierzęta. Marilyn Monroe zagrała tu w słynnym duecie z Robertem Mitchumem.

„Jak poślubić milionera” (1953)

Marilyn Monroe (fot. Twentieth Century Fox Film Corporation, prawa zastrzeżone)

Wśród najsłynniejszych filmów z Marilyn Monroe nie mogło zabraknąć komedii romantycznej w reżyserii Jeana Negulesco. W „Jak poślubić milionera” gwiazda stworzyła słynne aktorskie trio z Lauren Bacall oraz Betty Grable. To opowieść o trzech modelkach poszukujących doskonałych kandydatów na męża. Wkrótce w życiu bohaterek pojawiają się wymarzeni milionerzy. Jak się jednak szybko okazuje, pozbawione romantyzmu zamiary panów z nowojorskiej socjety nie są w stanie równać się z autentycznymi uczuciami zwyczajnych kawalerów...

Polecamy e-book Agaty Łysakowskiej – „Damy wielkiego ekranu: Gwiazdy Hollywood od Audrey Hepburn do Elizabeth Taylor”:

Agata Łysakowska
„Damy wielkiego ekranu: Gwiazdy Hollywood od Audrey Hepburn do Elizabeth Taylor”
cena:
Wydawca:
Michał Świgoń PROMOHISTORIA (Histmag.org)
Liczba stron:
87
Format ebooków:
PDF, EPUB, MOBI (bez DRM i innych zabezpieczeń)
ISBN:
978-83-65156-04-4

redakcja: Jakub Jagodziński

reklama
Komentarze
o autorze
Paula Apanowicz
Dziennikarka i absolwentka Filozofii na Uniwersytecie Gdańskim (specjalność kulturowo-estetyczna). Z pasji krytyczka filmowa. Publikowała m.in. na łamach magazynów „Świat Wiedzy Historia” i „Vege”, tygodnika „Polityka”, a także serwisów National Geographic Polska, Onet.pl, ofeminin.pl, Kroniki Dziejów, Damosfera, Histmag.org czy OldCamera.pl (gdzie w okresie 2021-2022 pełniła również funkcję zastępczyni redaktor naczelnej). Współpracuje ponadto z wydawnictwem Polska Press. Debiutowała jako autorka książką zbiorową „Twarze i Maski. Ostatni wielcy kochankowie kina” (wyd. ebookowo, 2021). W kręgu jej zainteresowań znajdują się historia filmu, literatura, kultura Korei Południowej oraz joga. Miłośniczka starego kina, a zwłaszcza twórczości Alfreda Hitchcocka.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone