Kārlis Ulmanis i kultura łotewskiego autorytaryzmu
Kiedy w nocy z 15 na 16 maja 1934 roku premier Kārlis Ulmanis rozwiązał Sejm i ogłosił stan wojenny, nie napotkało to żadnego sprzeciwu. Wierne Ulmanisowi oddziały armii, policji i aizsargów, czyli weteranów I wojny światowej, szybko zajęły gmach Sejmu. Zdobywać innych urzędów nie było potrzeby, ponieważ faktycznie przewrotem kierował sam rząd. Kiedy policjanci zjawili się w domu marszałka Sejmu, żeby aresztować go wraz z synem, posłem Bruno Kalniņšem, miał miejsce jedyny strzał w tę dramatyczną noc. Kalniņš, który w tej chwili pracował nad nową ustawą wyborczą, chwycił rewolwer i strzelił w powietrze, po czym poddał się policji. Oporu zamachowcom nie stawił nawet ówczesny prezydent Alberts Kvesis.
Tak bierną pozycję społeczeństwa w chwili krytycznej spowodował kryzys instytucji demokratycznych w całej Europie oraz ten banalny fakt, że Łotysze nie poradzili sobie z ustrojem parlamentarno-demokratycznym. Dla obywateli młodego państwa, które po raz pierwszy w historii uzyskało niepodległość 15 lat wcześniej, demokracja nie miała realnej wartości, pozostała czymś niezrozumiałym i może nawet zbędnym. Po przewrocie działanie konstytucji było częściowo wstrzymane, a funkcje Sejmu pełnił rząd. Rozpoczęła się nowa epoka w dziejach Łotyszy: historycy nazwą ją „czasami Ulmanisa”.
Należałoby jednak odpowiedzieć na pytanie: co wiedział w tej chwili o Ulmanisie przeciętny Łotysz? Otóż urodził się on w 1877 roku w rodzinie zamożnych chłopów, później studiował nauki rolnicze za granicą, a podczas rewolucji 1905 roku opublikował krytyczny wobec władz rosyjskich artykuł, za co trafił do więzienia. W 1913 roku, po kilku latach emigracji w Stanach Zjednoczonych, wrócił do Rygi, a kiedy wybuchła pierwsza wojna światowa zaangażował się w politykę. Burza wojny i rewolucji, najpierw w Imperium Rosyjskim, a potem w Niemczech, wyniosła Kārlisa Ulmanisa na szczyt władzy: 18 listopada 1918 roku, jako przywódca Rady Narodowej, stał się jednym z ojców założycieli państwa łotewskiego. Wojna o niepodległość trwała do 1920 roku, po czym Ulmanis zrezygnował ze stanowiska głowy tymczasowego rządu. Nie zniknął z polityki całkowicie – wciąż był przywódcą założonego przez siebie w 1917 roku Związku Chłopskiego, a w 1925 roku niemal został prezydentem. Pisał również książki z zakresu rolnictwa. W marcu 1934 roku wybrano go na premiera kraju.
Rankiem 16 maja, Kārlis Ulmanis wydaje manifest, w którym stwierdza, że dokonanie przewrotu było niezbędne, ponieważ kraj w wyniku nieudolnych rządów i systemu parlamentarnego stanął na kraju ruiny gospodarczej oraz znajdował się w obliczu wojny domowej. Uratować państwo mógł jedynie on sam poprzez całkowity zakaz działania partii politycznych oraz organizowania wszelkiego rodzaju zebrań, wprowadzenie cenzury prewencyjnej i aresztowanie przywódców nielicznej opozycji... W czerwcu 1934 roku Bank Łotewski dostaje od Ulmanisa zgodę na wyprodukowanie na nowych banknotach jego podobizny.
Kārlis Ulmanis: przywódca kraju wiecznego święta
Śpiewać i tańczyć Łotysze lubili zawsze: kluczową rolę w procesie kształtowania tożsamości łotewskiej odegrało Święto Pieśni, które odbyło się w jednym z parków ryskich w 1873 roku. W poszukiwaniu aktu legitymizacji nowego reżimu zwolennicy Ulmanisa postanowili urządzić więc wielką imprezę masową – Pieśń Odrodzenia. W dniach 21-23 lipca 1934 roku w Rydze odbywały się widowiska teatralno-muzyczne: postać wodza, którą miał być sam Ulmanis (grany przez autora), oprowadzała widzów przez długą historię Łotwy od półmitycznych czasów wczesnego średniowiecza, przez najazdy podstępnych Krzyżaków i represje despotycznych carów rosyjskich, Wielką wojnę i powstanie państwa, aż do 15 maja 1934 r. Otóż po zwycięstwach wojny o niepodległość, Łotwą znów rządzi zły duch Kangars, główny antagonista eposu narodowego Lāčplēsis. W scenie kulminacyjnej, czyli w maju 1934 roku, znów pojawia się wódz, który inspiruje i pomaga Łotyszom we wspólnym pokonaniu złego ducha. Estrada wypełnia się śpiewającymi w tradycyjnych ubiorach, aizsargami a nawet policjantami oraz wojskowymi, natomiast wódz kilka razy powtarza słowa „Ta ziemia jest nasza” oraz „Boże, chroń Łotwę”.
Te ostatnie sceny weszły w skład epickiego filmu Syn narodu, premiera którego miała miejsce 18 listopada 1934 roku, w kolejną rocznicę powstania państwa. Martyrologiczna wizja historii, w której Łotyszy przedstawiono jako mały, ale dumny naród wciśnięty pomiędzy Niemcami a Rosją, stała się oficjalną.
Zamach majowy uzyskał także własną interpretację w piosence, która została prezentowana podczas kolejnego Święta Pieśni w 1938 roku:
Łotwo, dzisiaj jest twoja godzina honoru,
Powiewają okazałe i świąteczne flagi
Wielkie, wspaniałe dźwięki „Niech żyje!”
Jeszcze jasnej oświecają chwałę narodową
Niech biją bębny i flagi wzlatują
Niech trąby otworzą drzwi i okna
Łotwa jest wolna od ostatniego brzemienia
Dla ciebie dumnie śpiewamy „Niech długo żyje!”
(Pieśń 15 maja, autor V. Plūdonis)
Nowa ideologia państwowa, zbudowana na trzech głównych zasadach – „Jedność, przywództwo, łotewskość” – i prowadzona pod hasłami „łotewskiej Łotwy” i „Łotwy dla Łotyszów”, ostatecznie zapanowała nad wszystkimi aspektami życia społecznego 11 kwietnia 1936 roku. Wtedy to Ulmanis samodzielnie ogłosił siebie prezydentem – od tej chwili łączył tę funkcje z premierostwem, natomiast od kwietnia 1940 roku był również naczelnym dowódcą armii i floty. Oprócz tego Ulmanis zdobył oficjalny tytuł Vadonis, będący odpowiednikiem niemieckiego Führer, włoskiego Duce albo rosyjskiego Вождь. I znów nie było żadnego sprzeciwu: prezydent Kvesis nie miał wystarczającego poparcia, natomiast cała działalność kontrolowanych przez państwo kręgów opozycyjnych sprowadzała się do rzadkich spotkań oraz wywieszenia na domu flagi łotewskiej 1 maja – tego dnia w 1920 roku odbyło się pierwsze posiedzenie Zgromadzenia Ustawodawczego, które miało wypracować konstytucję Łotwy. Później obchodzono go jako Dzień Konstytucji, dla której jednak nie było miejsca w „odrodzonym państwie łotewskim”.
Polecamy e-book: „Źródła nienawiści. Konflikty etniczne w krajach postkomunistycznych”
Kārlis Ulmanis miał stać się dla Łotyszy, wyciśniętych z życia politycznego, „ojcem narodu”, „wielkim siewcą”, „pierwszym obywatelem państwa”, „zesłańcem Pana Boga”. Głoszono, że Ulmanis to prorok, który pobudza naród do czynu i wskazuje mu drogę. Największym obiektem budowy za jego czasów stała się elektrownia wodna nad Dźwiną w miasteczku Ķegums, nad którą umieszczono olbrzymich rozmiarów transparent ze słowami „Wola wodza wyzwała energię Ķegums”. Ulmanis miał być zawsze obecny wśród zwykłych ludzi: pracowników fabryk, rolników, rybaków. Dlatego jedną z nowych tradycji stały się podróże „ojca narodu” po miasteczkach i wioskach: Ulmanis demonstracyjnie pracował w polu albo sadził drzewa, rozmawiał z chłopami i dzielił z nimi ich skromne obiady. Miejsca, które odwiedzał Vadonis, uzyskiwały znaczenie niemal sakralne: nawet dziś na prowincji łotewskiej można znaleźć głazy upamiętniające pobyt Ulmanisa w tej czy innej wiosce...
Drugą pieśń w 1938 roku już wspomniany Vilis Plūdonis poświęcił konkretnie Ulmanisowi:
Chwała tobie, Zjednoczycielu,
Nasze ręce i serca wyciągamy do ciebie,
Ty w niebie kujesz nową gwiazdę przewodnią,
Twoje błogosławione ręce wykonują pracę.
Przez przepaść ciemnych fałszy budujesz kładkę,
Oprowadzasz nas do słonecznego poranku,
Nasz marsz zjednoczony, a cel jest wspólny –
Siła państwa i honor narodu,
Chwała tobie, Zjednoczycielu,
Nasze ręce i serca wyciągamy do ciebie!
(Pieśń zjednoczycielowi narodu, autor V. Plūdonis)
Nowym zjawiskiem stało się coroczne Święto Urodzaju, które gromadziło od 150 do 200 tys. osób, oraz Dni Lasu, w trakcie których najwyżsi urzędnicy wraz z narodem zajmowali się zasadzeniem drzew i oczyszczeniem terenów zielonych. Do starych świąt państwowych dołączono nowe, związane z nowym władcą, na przykład 15 maja jako Dzień Zjednoczenia, 11 kwietnia jako dzień objęcia urzędu prezydenta czy 4 września jako urodziny Ulmanisa.
Naród odzyskuje własną historię
Kārlis Ulmanis, przyjmując na sobie wielką misję Vadonisa, zamierzał przypomnieć narodowi łotewskiemu o sławnych czasach przeszłości, zwycięskich bitwach i ofiarnych bohaterach. Postać Ulmanisa uosabiała najnowszą historię kraju: kilka dni po przewrocie w przemówieniu radiowym ogłosił 15 maja największym przełomem w dziejach narodu od momentu ogłoszenia niepodległości 18 listopada 1918 roku. Te dwie daty w dziejach Łotwy zostały ostatecznie powiązane z Ulmanisem. Rocznice wydarzeń z okresu 1918-1920, które nie były bezpośrednio związane z dyktatorem, obchodzono skromnie, a czasem takie święta po prostu kasowano, jako mało znaczące.
Wielką uwagę zwracano również na dawniejszą historię Łotyszy: dla prowadzenia badań nad dziejami narodu w 1936 roku w stolicy powstał Instytut Historii Łotewskiej, w sierpniu 1937 roku w Rydze odbyła się pierwsza konferencja historyków bałtyckich, a w 1938 roku wydano pierwszy tom nacjonalistycznego podręcznika szkolnego „Dzieje Łotyszy”. Sam Ulmanis uważał siebie za następcę średniowiecznych wodzów Semigalii (łot. Zemgale, region w środkowej części kraju), nie tylko dla tego, że, jak wierzył, spełnił marzenia trzynastowiecznych wodzów o zjednoczonym państwie łotewskim, ale jednocześnie pod tym względem, że sam urodził się na wsi semigalskiej. Tę wiarę podtrzymywali w nim historycy, archeolodzy, pisarze i działacze kultury. 4 września 1937 roku w całym kraju obchodzono 60-lecie Vadonisa : z tego powodu w Jełgawie, historycznym i administracyjnym centrum Semigalii, odbyło się wielkie widowisko teatralne pod tytułem Odnowienie Semigalii. Tło historyczne stanowiły trzynastowieczne wyprawy krzyżackie na Łotwę: lokalni wodzowie, którzy stawiali Krzyżakom opór, dziękowali ze sceny Ulmanisowi za to, że ten „odrodził w sobie ich ducha”.
W kwietniu 1936 roku Ulmanis przeprowadził się do zamku ryskiego, założonego przez Kawalerów Mieczowych w 1330 roku. W historii w zamku mieściła się administracja polska, szwedzka, rosyjska, a od 1922 roku stał się on oficjalną rezydencją głowy państwa. Ale nowy władca był niezwykłym prezydentem – „nie wybranym, lecz wybrańcem”. Nawet jego imię – Kārlis – brzmiało podobnie do słowa „karalis”, które po łotewsku oznacza „król”. Ulmanis od razu rozpoczął intensywną działalność: w ciągu trzech kolejnych lat trwała przebudowa przestrzeni reprezentacyjnych. W wyniku tego na zamku pojawiała się winda, sale uroczyste, ozdobione serią obrazów ważniejszych wydarzeń historycznych, a nawet nowa Wieża Trzech Gwiazd – każda symbolizowała jeden z trzech historycznych regionów Łotwy. W 1937 roku w kilku pomieszczeniach zamku otwarto ryskie państwowe muzeum historyczne.
Polecamy e-book Michała Przeperskiego „Gorące lata trzydzieste. Wydarzenia, które wstrząsnęły Rzeczpospolitą”:
Książkę można też kupić jako audiobook, w tej samej cenie. Przejdź do możliwości zakupu audiobooka!
„Dwadzieścia najlepszych lat naszego życia”
Mimo tego, że historia Łotwy w okresie średniowiecza ograniczała się do istnieniea kilku organizmów państwowych, wysiłkiem archeologów i historyków została one włączone do tradycji państwowości łotewskiej. Późniejszy okres pomiędzy 1260 a 1918 rokiem nazwano „czasami niewoli” albo nawet „okupacją”. Właśnie dlatego proces kształtowania się niepodległego państwa w latach 1918-1920 zajął w polityce pamięci Ulmanisa tak istotne znaczenie. Kiedy w 1938 roku Łotwa obchodziła dwudziestą rocznicę odzyskania niepodległości, wiele czasopism umieściło na swoich łamach zdjęcia porównawcze: pierwsze przedstawiało krajobraz łotewski w 1918 roku, z kolei drugie – w 1938 roku. Odbudowane po wojnie dworce kolejowe i mosty, podniesiony poziom życia, nowe fabryki i fermy miały udowodnić, że wszystkie osiągnięcia kraju od 18 listopada 1918 roku to zasługa ukochanego Vadonisa.
Kraj pokrywał się siecią pomników, jedno za drugim powstawały muzea, poświęcone wojnie o niepodległość. Jednym z najbardziej znanych pomników, który do dziś jest symbolem nie tylko Rygi, ale w pewnym stopniu całej Łotwy, jest Pomnik Wolności. Wiązał się z nim jednak poważny problem: odsłonił go 18 listopada 1935 r. prezydent Kvesis, z którym obiekt mógł się komuś kojarzyć. Dlatego w roku następnym Ulmanis zainicjował budowę w Rydze Placu Zwycięstwa oraz wziął udział w uroczystej ceremonii otwarcia nowego monumentalnego kompleksu Cmentarzu Braterskiego, gdzie od 1919 roku chowano żołnierzy-bojowników o łotewską niepodległość. Według jego zamiaru, cała Ryga miała zostać przebudowana na wzór Berlina, Sztokholmu i Rzymu.
9 czerwca 1940 r. w miasteczku Dobele odsłonięto ostatni pomnik nawiązujący do starć w 1919 roku. Tydzień później Łotwa na pół stulecia straci wywalczoną na polach bitew niepodległość.
Straszne lato
Tak później nazwą ten moment łotewskiej historii. W czerwcu 1940 roku oddziały Armii Czerwonej kilkakrotnie przekraczały granicę z Łotwą, napadały na cywilów i brały zakładników. 16 czerwca Stalin skierował do Ulmanisa ultimatum z żądaniem powołania na Łotwie rządu proradzieckego. 17 czerwca mieszkańcy Rygi zobaczyli wkraczające czołgi radzieckie. Ulmanis miał nadzieję znaleźć wspólny język z Moskwą, dlatego z jego rozkazu siły zbrojne nie stanęły w obronie kraju. 20 czerwca rząd podał do dymisji, ale Ulmanis utrzymał się na stanowisku prezydenta. W pierwszym miesiącu okupacji aresztowano 70 osób, które należały do czołowych polityków, urzędników i działaczy społecznych. 21 lipca promoskiewski Sejm Narodowy zaczął przygotowania do wcielenia Łotwy do ZSSR.
W tych warunkach 22 lipca Ulmanis złożył z siebie obowiązki prezydenta i poprosił o wyjazd do Szwajcarii. Następnego dnia byłego przywódcę aresztowano i wywieziono w głąb Związku Radzieckiego. Łotewski dyktator zmarł w więziennym szpitalu w Krasnowodsku (obecnie Turkmenbaszy) na terenie Turkmenistanu 20 września 1942 roku. Miejsce pochowku Kārlisa Ulmanisa wciąż pozostaje nieznanym.
W czasach okupacji radzieckiej Ulmanisa przedstawiano jako faszystowskiego przywódcę, który zbudował własne państwo oraz kult jednostki na wzór III Rzeszy i Włoch Mussoliniego. Wraz z upadkiem Związku Sowieckiego wznowiono „spór o Ulmanisa” oraz odnowiono jego kult. W znacznej mierze przyczynił się do tego wnuk brata dyktatora – Guntis Ulmanis – który w latach 1993-1999 piastował urząd prezydenta. Dyskusja o tym, kim dla Łotwy był Kārlis Ulmanis jest otwarta: oskarża się go o złamanie konstytucji, wprowadzenie autorytarnych rządów, niestawienie oporu inwazji radzieckiej w czerwcu 1940 roku. Ale jednocześnie Ulmanis to symbol epoki, która kojarzy się z niezależnym państwem, dobrobytem, rozwojem gospodarczym, rozkwitem kultury narodowej. Dzisiaj na Łotwie „Ulmanisa” można spotkać na każdym kroku: jego postać jest stałym bohaterem filmów i sztuk teatralnych, w 2003 roku w centrum Rygi odsłonięto jego pomnik, a księgarnie oferują niewyobrażalną ilość książek o Vadonisie i jego czasach...
Już od kilku lat w dowolnym supermarkecie i sklepiku wiejskim można nabyć Ulmaņlaiku kvass – „kwas z czasów Ulmanisa”. Epoka Łotyszom smakuje.
Bibliografia:
- IX. Latviešu dziesmu svētki, Rīga 1938.
- Hanovs Deniss, Tēraudkalns Valdis, Happy Birthday, Mr. Ulmanis! Reflections on the Construction of an Authoritarian Regime in Latvia, „Politics, Religion & Ideology”, 2014, Vol.15 (1), s. 64-81.
- Łossowski Piotr, Kraje bałtyckie na drodze od demokracji parlamentarnej do dyktatury (1918-1934), Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1972.
- Pārvērtējot vadonismu Latvijā: Kārlis Ulmanis vēsturē, kultūrā un atmiņā [w:] „Lu Open Minded” [dostęp: 15 października 2016 roku] <[http://www.openminded.lv/kurss/karlis-ulmanis/]>.
- Zelče Vita, „Bēgšana no brīvības”: Kārļa Ulmaņa režīma ideoloģija un rituāli [w:] Agora. 6. Reiz dzīvoja Kārlis Ulmanis, pod red. V. Zelče, Rīga 2007, s. 325-350.
- Блейере Дайна, Бутулис Илгварс, Зунда Антонийс, Странга Айварс, Фелдманис Инесис, История Латвии: ХХ век, Рига, 2005.
- Прибалтийская операция 1940 г. [w:] „hrono.ru” [dostęp: 15 października 2016 roku] <[http://www.hrono.ru/sobyt/1900war/1940prib.php]>.