Historia tańca w starożytnej Grecji

opublikowano: 2016-03-23, 16:14
wolna licencja
Historia tańca rozpoczyna się w starożytności. Platon pisał: „śpiewać i tańczyć to być dobrze wykształconym”. Zgłębiając dalej ten temat otrzymujemy: motyw zabawy, szczęścia, a także wartości, które są nieodłączną częścią prawidłowego funkcjonowania każdego społeczeństwa. Co jeszcze starożytni filozofowie mówili o tańcu?
reklama
Tancerze i grajkowie przedstawieni na greckiej wazie czarnofigurowej (fot. Marie-Lan Nguyen, opublikowano na licencji Creative Commons Attribution 2.5 Generic)

Drugą inspiracją jest wiersz Juliana Tuwima pod tytułem „Tańczący Sokrates”, który w czasach dwudziestolecia międzywojennego odniósł wielki sukces. Poeta chciał zaakcentować jak istotną rolę pełnił taniec już w czasach starożytnych, a także pokazać Sokratesa w zupełnie innej odsłonie, jako jednostkę, która chce tańczyć, bawić się, śpiewać i ucztować.

Choreia, czyli muzyka, taniec i poezja

Te dwa czynniki są niezwykle istotne, bo dzięki nim można spojrzeć na starożytność z zupełnie innej perspektywy. Prym wiodły nie tylko tragedie według schematu Antygony, ale także czynnik zwany choreą, którą opisuje Homer w swoim dziele „Iliada”. Chorea, według Edwarda Zwolskiego, historyka, będącego specjalistą od dziejów starożytnych, postawała na bazie wspólnego przeżywania świętości. Ponadto, jak wymienia badacz, spełniała jedność trzech wymiarów: rytmicznego ruchu i gestu, granej bądź wybijanej miarowo melodii i śpiewanego słowa. (Zwolski., „Choreia. Muza i bóstwo w religii greckiej”).

Przeczytaj także:

Faun tańczący z menadą (domena publiczna)

Na temat chorei pisali także Platon, Arystoteles i Arystoksenos, a w czasie późniejszym pojawiła się ona w pracach Lukiana z Samostat oraz w utworach Plutarcha. W dziełach zaznaczali oni bowiem, że odruchy ciała są dowodem życia. Platon uważał, że dźwięk,jako ruch głosu i gest, należy do atrybutów młodości. Pisał, iż młode jednostki, zarówno ludzkie, jak i zwierzęce, nie są w stanie zachować spokoju oraz ciszy, starają się bowiem zawsze być w ruchu, skakać i krzyczeć.

Choreia grecka przekazała przez całą starożytność wiele wartości różnym dyscyplinom panującym w społeczeństwie. Wskazówki Homera, które były potwierdzonymi schematami z Krety, Sparty oraz Aten pokazują, iż choros w postaci terenu tanecznego przoduje nad agorą w formie placu zgromadzeń ludowych. Kreta w okresie starożytnym była uznawana za krainę tancerzy. Miejscowość została uznana za przestrzeń, w której powstało wiele gatunków tańca. Dobrze ilustruje to przykład Atenajosa w „Uczcie mędrców”, który posługiwał się zwrotem „chóry z Krety” a także przedstawił wyspę jako ikonę powstania sztuki tańca i akrobacji. Rzymski satyryk, autor „Dialogu o tańcu”, Lukian z Samostat, opisał iż bogini Rea, matka Zeusa, wydała polecenie tańca Korybantom we Frygii i Kuretom na Krecie. Podkreślał on także fakt, iż cała społeczność Kreteńczyków była bardzo wysokiej klasy tancerzami. Strabon, grecki geograf, historyk oraz podróżnik w swoim utworze pod tytułem „Geografia” połączył narodziny tańca z Kuretami i Kretą.

Dziękujemy, że z nami jesteś! Chcesz, aby Histmag rozwijał się, wyglądał lepiej i dostarczał więcej ciekawych treści? Możesz nam w tym pomóc! Kliknij tu i dowiedz się, jak to zrobić!

Taniec kobiet

W starożytnej Grecji w dyscyplinie tanecznej uczestniczyły także kobiety. Przykładem jest tutaj Terpsychora, co oznacza w języku greckim „kochająca taniec”, „radująca się tańcem”. Była ona ikoną tańca w mitologii greckiej. W sztuce jest ukazana jako nimfa w tanecznej pozie. Warto jeszcze wspomnieć o Safonie, która kształciła młode dziewczęta w dziedzinie muzyki, poezji i tańca. Poprzez naukę ta ceniona poetka odnajdywała szczęście i spełnienie.

reklama
Taniec chóralny (fot. Marsyas, opublikowano na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)

Wychowanie przez taniec drogą do szczęścia?

Spoglądając na dane zjawisko czerpania elementu hedonistycznego z tańca warto bliżej przyjrzeć się praktykom Platona, który szczęście uważał za czynny wymiar umysłu i duszy. Tych dwóch połączonych składników doszukiwał się w wychowaniu. Uważał on, że bez edukacji tanecznej nie można było zostać dobrym obywatelem polis. Naukę tańca pojmował w sposób podobny do Safony, bowiem poprzez elementy sztuki wnosił do życia młodych jednostek kształtowanie się ładu społecznego, rozróżnienie tego co moralne i wartościowe. Starożytna Grecja wierzyła w siłę tańca, która poszerza horyzont intelektualny młodego obywatela, a co za tym idzie przynosi jednostce szczęści. Dlatego tak istotne jest wnoszenie tego typu wartości do sposobu wychowania. Polibiusz z Megalopolis bardzo wyraźnie nawoływał do ćwiczenia dzieci w gatunkach tanecznych od kołyski.

Zabawy o tle religijnym

Taniec chóralny pełnił równie istotną rolę, która poprzez schematy religijne wyznacza motyw czerpania szczęścia i przyjemności. U Hery drogą do radości był taniec z kwiatami. Dla świeckiej społeczności również taniec kwiatów wiódł prym, w którym część jednostek słowem a także gestem zadawała pytania o róże, fiołki i łopiany, natomiast druga część w podobny sposób na nie wskazywała.

Tukidydes przedstawił w „Wojnie peloponeskiej” ciekawy aspekt wzorowego przedstawienia: Zresztą od bardzo dawna zbierali się tłumnie na uroczystości na Delos Jończycy i mieszkańcy okolicznych wysp; przychodzili tam z kobietami i dziećmi, tak jak obecnie Jończycy podczas świąt Efezja. Odbywały się tam zawody sportowe i muzyczne. Warta przybliżeniu jest święta wyspa Delos, gdyż stanowiła ona w antyku jedno z najważniejszych miejsc skupiających społeczność. Można ją określić jako wyspa radości - wszelkie imprezy jakie się tam odbywały gromadziły tysiące osób z całego greckiego świata, które zbierały się w celu ucztowania. Uczestnicy imprezy rozmawiali, śpiewali, tańczyli. Biesiada sprowadzała się do roli zabawy, w której odnajdywali się zarówno dzieci jak i dorośli. Jej główną rolą było stworzenie odpowiedniej atmosfery, by uczestniczące w niej ludzie zapomnieli o troskach, otwarli swe serca i duszę na nastrój, jaki panował na uczcie. Warto także zaznaczyć, że granica pomiędzy podziałem sfer zostaje wtedy całkowicie zamazana.

Zupełnie inny styl tańca przedstawił Lukian. W jego dziełach występuje taniec popisowy, który był ikoną akrobatów i mimów. Ten rodzaj sztuki był ukazywany w przedstawieniach dla publiczności, wymagał od tancerzy wielkiej sprawności fizycznej oraz posiadania umiejętności z zakresu aktorstwa.

Magia tańca

Współcześni tancerze kreteńscy (domena publiczna)

Taniec zatem jest pojęciem o szerokich horyzontach kulturowych. Powyższe przykłady wskazują, że w opisanych stylach tanecznych starożytni Grecy odnajdywali szczęście na przeróżny sposób. Oczywiście z perspektywy psychologicznej każda jednostka jest inna i dla każdej osoby szczęście pełni inną funkcję, oraz znajduje się w innych czynnościach. Jak pisał historyk kultury, Tadeusz Zieliński _ świat starożytny stanowi dziedzinę wiedzy niezmiernie rozległą, bogatą i różnolitą, ale jednocześnie jest to świat taki, z którym współczesna rzeczywistość nasza łączy się tysiącznymi, acz niedostrzegalnymi przeważnie nićmi._ Odnosząc słowa te do tańca warto zapoznać się z funkcją, jaką miał on dawniej. Może pomóc to odkryć wartości, które tak bardzo cenili sobie starożytni filozofowie. Taniec odgrywał kolosalną rolę, począwszy od antyku do czasów współczesnych. W każdej epoce jednostka zatraca się w magii, gdy inne elementy, takie jak najnowsza technologia czy wiedza ludzka, sprawiają zawód. A tą magią niewątpliwie można nazwać taniec.

Bibliografia:

  • Kubiak Zygmunt, Mitologia Greków i Rzymian, Wydawnictwo Znak, Kraków 2013
  • Kumaniecki Kazimierz, Tukidydes na tle epoki, Meander : miesięcznik poświęcony kulturze świata starożytnego, Tom 6, Numer 3-4 (1951)
  • Large Robert, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze, Wydawnictwo RHYTMOS, Poznań 2009
  • Mond Kozłowska Wiesna, O istocie rytmu. Na pograniczach tańca, muzyki i poezji w antyku greckim, perskim i hinduskim, Wydawnictwo Homini, Kraków 2011
  • Pietrzykowski Michał, Mitologia Starożytnej Grecji, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1979
  • Zieliński Tadeusz, Świat antyczny a my, Wydawnictwo Oddział Kultury i Prasy, Zamość 1922
  • Zwolski Edward, Choreia, Muza i bóstwo w religii greckiej, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1978

Redakcja: Antoni Olbrychski

Lubisz czytać artykuły w naszym portalu? Wesprzyj nas finansowo i pomóż rozwinąć nasz serwis!

reklama
Komentarze
o autorze
Patrycja Kowalik
Doktorantka socjologii Uniwersytetu Śląskiego. Zainteresowania badawcze - psychologia społeczna, socjologia kultury, oraz socjologia Internetu.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone