Stefania Lazar – „Portrety kobiet niezwykłych. Skandalistki, damy, emancypantki na dziełach sztuki” – recenzja i ocena

opublikowano: 2022-03-25, 11:43
wolna licencja
Dziesięć kobiet, które zapisały się nie tylko na kartach historii, ale także w dziełach sztuki. Były bohaterkami skandali, wydarzeń historycznych, plotek i pamfletów, łamały schematy i wiodły życie w niecodzienny sposób. Kim były i w czym przejawiała się ich niezwykłość? Tego dowiemy się z książki „Portrety kobiet niezwykłych” Stefanii Lazar.
reklama

Stefania Lazar – „Portrety kobiet niezwykłych. Skandalistki, damy, emancypantki na dziełach sztuki” – recenzja i ocena

Stefania Lazar
„Portrety kobiet niezwykłych. Skandalistki, damy, emancypantki na dziełach sztuki”
nasza ocena:
8/10
cena:
44,99 zł
Podajemy sugerowaną cenę detaliczną z dnia dodania produktu do naszej bazy. Użyj przycisku, aby przejść do sklepu — tam poznasz aktualną cenę produktu. Szczęśliwie zwykle jest niższa.
Wydawca:
Lira
Rok wydania:
2022
Okładka:
miękka
Liczba stron:
272
Premiera:
28.02.2022
Format:
145x215 [mm]
ISBN:
978-83-67084-22-2
EAN:
9788367084222

Stefania Lazar jest historyczką, autorką artykułów i książek naukowych, w których głównie zajmuje się zagadnieniami architektury, w jej dorobku znajdują się takie pozycje jak „Architektura Będzina 1918-1939. Budynki użyteczności publicznej” czy „W poszukiwaniu Lebensraumu. Zagłębie Dąbrowskie w nazistowskich planach przestrzennych 1939-1944”. W recenzowanej publikacji „Portrety kobiet niezwykłych” odbiegła od zwyczajowego kręgu swoich zainteresowań na rzecz przedstawienia sylwetek nadzwyczajnych postaci historycznych.

Autorka dokonała subiektywnego wyboru dziesięciu kobiet uwiecznionych w sztuce, które zapisały się w historii za sprawą urody, posiadanej władzy, skandalicznych zachowań, łamania powszechnie przyjętych norm, wyznaczania modowych trendów oraz kształtowania własnego życia w wyjątkowy sposób. Isabella de’ Medici była florencką księżniczką, opływającą w bogactwa, uwikłaną w intrygi, której życie miało tragiczny koniec. Simonetta Vespucci zapisała się na kartach historii i sztuki za sprawą urody, która inspirowała renesansowych mistrzów. Anna z Kleve, czwarta żona Henryka VIII, której udało się zachować głowę pomimo rozczarowania małżonka. Agnès Sorel, kochanka króla Francji, zmarła w tajemniczych okolicznościach i najprawdopodobniej to jej wizerunek widnieje na słynnym obrazie Madonny z Dzieciątkiem Jeana Fouqueta. Cesarzowa Teodora dzięki własnej determinacji z nizin społecznych wspięła się na sam szczyt społecznej hierarchii i brała czynny udział w rządzeniu Cesarstwem Bizantyńskim.

Brytyjska arystokratka Georgiana Cavendish, wiodła prym na salonach, ale jej życiu prywatnemu daleko było do ideału. Juliette Récamier stała się ikoną przełomu XVIII i XIX wieku, nie tylko dzięki urodzie uwiecznionej na obrazach. Élisabeth Vigée-Lebrun była nadworną malarką królowej Marii Antoniny, dzięki niezmordowanej pracy i ambicji doczekała się ogromnej popularności i uznania. Seymour Worsley pod koniec XVIII wieku wywołała jeden z największych skandali wśród brytyjskiej arystokracji. Małgorzata Maultasch, hrabina Tyrolu, dokonała wiele kontrowersyjnych wyborów, przez co jej postać doczekała się czarnej propagandy.

reklama

Każda z opisywanych w książce kobiet wiodła życie nieprzeciętne, zasłynęły z różnych powodów, wszystkie jednak były zdecydowanie postaciami wyjątkowymi, zwłaszcza biorąc pod uwagę czasy, w których żyły. Autorka opierając się na opracowaniach w dość skrótowej i lekkiej formule przybliża ich życiorysy, wskazując na elementy czyniące je niezwykłymi, na które wpływ miały często urodzenie, uwarunkowania historyczne czy polityczne gry. Za kryterium obrała utrwalenie ich wizerunków w dziełach sztuki, jako czynnik wskazujący na ich wyjątkową pozycję. W wielu przypadkach ze względu na swoją pozycję były ukazywane na obrazach wielokrotnie, a czasem są wskazywane jako prawdopodobne bohaterki dzieł artystów. Stefania Lazar dokonała subiektywnego wyboru kobiet, których życiorysy i sylwetki uznała za szczególne z różnych względów, które wymienia we wstępie do książki. Poznajemy postaci z różnych epok, krajów, stanów społecznych, będące skandalistkami, gospodyniami salonów, władczyniami, emancypantkami, żonami i kochankami, utrwalonymi na portretach, które mamy okazję obejrzeć w tej publikacji.

Autorka podkreśla znaczenie uwarunkowań historycznych, zarysowuje tło przed przedstawieniem bohaterek, ukazując ich pochodzenie, koligacje dynastyczne, historię danego regionu, aby czytelnik lepiej zrozumiał w jakim środowisku żyły i dlaczego zasłużyły sobie na miano niezwykłych. Rozdziały w książce są dość krótkie, i to właściwie jedyny zarzut do recenzowanej publikacji, ponieważ można byłoby odrobinę pogłębić charakterystykę tych dziesięciu kobiet, opisać szerzej ich życiorysy. Zwięzła forma nie przeszkodziła jednak w dobitnym ukazaniu wyjątkowości wybranych przez Stefanię Lazar bohaterek, która skupiając się na najważniejszych wątkach z ich życia przedstawiła fascynujące portrety kobiet, którym do dzisiaj możemy spojrzeć w oczy i których wizerunki są dowodem nietuzinkowego życia.

„Portrety kobiet niezwykłych” to popularnonaukowa publikacja przybliżająca sylwetki dziesięciu wyjątkowych kobiet, które doczekały się utrwalenia na wieki w dziełach sztuki. Stefania Lazar w rzetelny i barwny sposób przedstawia ich życiorysy, co sprawia, że zapoznawanie się z nimi jest dla czytelnika wielką przyjemnością. Zdecydowanie polecam.

Zainteresowała Cię nasza recenzja? Zamów książkę Stefanii Lazar „Portrety kobiet niezwykłych. Skandalistki, damy, emancypantki na dziełach sztuki” bezpośrednio pod tym linkiem, dzięki czemu w największym stopniu wesprzesz działalność wydawcy lub w wybranych księgarniach internetowych:

reklama
Komentarze
o autorze
Iwona Szymichowska
Absolwentka historii sztuki i studentka filologii germańskiej. Interesuje się sztuką dawną oraz popkulturą.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone