Lucy Adlington – „Krawcowe z Auschwitz. Prawdziwa historia kobiet, które szyły, żeby przetrwać” – recenzja i ocena

opublikowano: 2022-06-14, 07:45
wolna licencja
Historia pracownic ekskluzywnego salonu mody powstałego na terenie obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Kim były kobiety tworzące kreacje dla żon swoich oprawców?
reklama

Lucy Adlington – „Krawcowe z Auschwitz. Prawdziwa historia kobiet, które szyły, żeby przetrwać” – recenzja i ocena

Lucy Adlington
„Krawcowe z Auschwitz. Prawdziwa historia kobiet, które szyły, żeby przetrwać”
nasza ocena:
8/10
cena:
44,99 zł
Podajemy sugerowaną cenę detaliczną z dnia dodania produktu do naszej bazy. Użyj przycisku, aby przejść do sklepu — tam poznasz aktualną cenę produktu. Szczęśliwie zwykle jest niższa.
Tytuł oryginalny:
„The Dressmakers of Auschwitz: The True Story of the Women Who Sewed to Survive”
Wydawca:
Prószyński Media
Tłumaczenie:
Adriana Celińska
Rok wydania:
2022
Okładka:
miękka
Liczba stron:
496
Premiera:
17.05.2022
Format:
130mm x 200 [mm]
ISBN:
978-83-8295-050-2
EAN:
9788382950502

Lucy Adlington jest brytyjską historyczką i pisarką tworzącą głównie powieści historyczne, w swoich publikacjach, takich jak między innymi „Great War Fashion: Tales from the History Wardrobe”, często porusza tematykę historii mody i ubioru. W najnowszej książce „Krawcowe z Auschwitz. Prawdziwa historia kobiet, które szyły, żeby przetrwać” przedstawia stosunkowo mało znany wątek z życia obozowego.

Po kilku latach od powstania Auschwitz-Birkenau, żona komendanta obozu Rudolfa Hössa, Hedwig, zatrudniła więźniarkę Martę Fuchs do szycia codziennych i wieczorowych kreacji. Do wiosny 1943 r. w salonie mody, Obere Nähstube, pracowało kilkanaście kobiet, w większości Żydówek, które realizowały zlecenia dla żon wysoko postawionych członków SS. Opierając się na relacjach i świadectwach, a także na opracowaniach, Lucy Adlington opowiada historie kobiet, które dosłownie szyły, aby przetrwać. W momencie pisania książki żyła już tylko jedna z krawcowych, Bracha Kohút (z domu Berkovič), która podzieliła się swoimi wspomnieniami i doświadczeniami z pobytu w obozie i pracy w salonie mody w Auschwitz. W celu jak najpełniejszego ukazania opowiadanej przez siebie historii autorka czerpała również z relacji innych więźniarek i licznych opracowań.

Głównymi bohaterkami książki są Żydówki pochodzące z ówczesnej Czechosłowacji, Irene Reichenberg, Bracha Berkovič, Renée Ungar, Hunia Volkmann oraz Marta Fuchs pełniąca także funkcję kapo. Kobiety ściągały do salonu swoje krewne i znajome, ponieważ praca tam była jedną z lżejszych, były także traktowane lepiej od wielu więźniów. Poza nimi w salonie pracowały także również Alida i Marilou, Francuzki działające w ruchu oporu. Zanim jednak trafią do Obere Nähstube poznajemy ich przedwojenne losy, sytuację życiową, rodzinną, a także okoliczności, w których zdobywały zawód. Na uwagę w tej części zasługuje szczegółowe przedstawienie narastających od lat 30. represji wobec Żydów, dyskryminacji i nakładanych ograniczeń. Adlington omawia ten wątek szczególnie w kontekście przemysłu odzieżowego, w którym duży udział odgrywały firmy prowadzone przez Żydów.

reklama

Do Auschwitz bohaterki trafiały w różnym czasie i okolicznościach, większość z nich przed pracą w salonie mody wykonywała cięższe i bardziej niebezpieczne prace. Przedstawiając realia życia w obozie, autorka kładzie nacisk na wygląd ubioru więźniów w Auschwitz i roli jaką miał spełniać. Opisuje także sposoby, jakimi starano się łagodzić dyskomfort powodowany przez niedostatki strojów i niehigieniczne warunki panujące w obozie. Podejmowany temat mody i krawiectwa narzuca niejako spojrzenie na materialną stronę Zagłady, kradzież dóbr na masową skalę, zachłanność nazistów i luksusy w jakich pławili się za bramami Auschwitz, w książce ukazana głównie na przykładzie Hedwig Höss. Postawa i zachowanie pracujących dla niej krawcowych była zgoła odmienna, pomagały sobie wzajemnie, wspierały się, niejednokrotnie ratując życie towarzyszkom. Relacje z życia w obozie obfitują w opisy aktów bezinteresownej pomocy i wielkiej odwagi, które zdecydowały o ich przeżyciu. Koniec wojny oznaczał dla nich nie tylko wolność, ale także konieczność walki z traumą, z którą radziły sobie na różne sposoby. Powojenne losy bohaterek wzbogacone są także refleksjami na temat reakcji świata na Holokaust i zmieniającego się po latach nastawienia do opowiadania o tych wydarzeniach.

„Krawcowe z Auschwitz” to nie tylko prawdziwa historia kilku kobiet, których wątek stanowi jeden z wycinków historii Auschwitz. To także opowieść o modzie, analizująca jej siłę oddziaływania i zdolność kształtowania za jej pomocą tożsamości, wykorzystywania jej w służbie ideologii. Zamieszczone w książce cytaty Hitlera i Goebbelsa ilustrują ich podejście do tego tematu i dobitnie świadczą o świadomości dużej roli jaką może odgrywać. Adlington śledzi także zmiany w modzie w Bratysławie i Berlinie spowodowane przez wojnę, adaptację strojów do nowych, cięższych warunków materialnych, które jednak nie obejmowały wszystkich, co ilustrują fotografie, w tym również strony z ówczesnych magazynów.

Książka skupia się na kilku głównych bohaterkach, traktując marginalnie niektóre z pozostałych pracownic Obere Nähstube, a szkoda, ponieważ ukazanie z równą dokładnością także ich losów dopełniłoby obraz tego jedynego w swoim rodzaju salonu mody. Autorka dużą uwagę przywiązuje do zaznaczenia wyższości moralnej więźniarek, przy czym czasem uderza w sentymentalne, patetyczne nuty. Zważywszy jednak, że nie jest to pozycja naukowa, choć oparta na źródłach, myślę, że można jej to wybaczyć.

„Krawcowe z Auschwitz. Prawdziwa historia kobiet, które szyły, żeby przetrwać” wpisuje dzieje bohaterek i ich tragiczne przeżycia w szerszy kontekst jakim jest moda, ukazując ją w wielu aspektach i na wielu płaszczyznach, czyniąc z pozycji lekturę niezwykle interesującą i godną polecenia nie tylko miłośnikom mody.

Zainteresowała Cię nasza recenzja? Zamów książkę Lucy Adlington – „Krawcowe z Auschwitz. Prawdziwa historia kobiet, które szyły, żeby przetrwać” bezpośrednio pod tym linkiem, dzięki czemu w największym stopniu wesprzesz działalność wydawcy lub w wybranych księgarniach internetowych:

reklama
Komentarze
o autorze
Iwona Szymichowska
Absolwentka historii sztuki i studentka filologii germańskiej. Interesuje się sztuką dawną oraz popkulturą.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone