Filmowy Kołobrzeg: od „Kolberg” do „Jarzębiny Czerwonej”

opublikowano: 2015-03-04, 16:40
wolna licencja
Losy Kołobrzegu były źródłem natchnienia dla artystów, wśród których znaleźli się filmowcy. Wiele ich produkcji powiązanych jest z walkami, jakie toczyły się o to miasto w marcu 1945 r.
reklama

Kołobrzeg – zobacz też: Festung „Kolberg” – powstrzymać ofensywę na Rzeszę

Film zatytułowany Kolberg jest monumentalnym dziełem goebbelsowskiej propagandy. Prawie dwugodzinny, kolorowy epos wojenny zrealizowany w czasie II wojny światowej przedstawia oblężenie miasta w 1807 r. Wówczas wojska napoleońskie, czyli polskie i włoskie, bezskutecznie usiłowały opanować miasto-twierdzę. W zamyśle Józefa Goebbelsa wojenna opowieść miała wiązać naród w akcie bohaterskiej obrony w krytycznej dla III Rzeszy chwili. Jego realizacja latem 1944 r. skupiła tysiące statystów, przeważnie ściągniętych z frontu żołnierzy. Na planie pojawili się znani aktorzy m.in. Szwedka Kristina Sonderbaum, Paul Wegner i inni. Zespołem statystów, kamer i reflektorów pokierował reżyser Veit Harlan, znany z realizacji antysemickiego filmu Żyd Sus.

Premiera odbyła się 30 stycznia 1945 r., w dwunastą rocznicę przejęcia przez Hitlera i nazistów władzy w Niemczech. Akcja filmu rozpoczyna się we Wrocławiu (scena zrealizowana w Trzebiatowie), gdzie w 1813 r. dowódca obrony miasta August von Gneisenau usilnie namawia króla Prus Fryderyka Wilhelma III do wypowiedzenia wojny napoleońskiej Francji. Podczas rozmowy były komendant wraca pamięcią do walk o Kołobrzeg. Festung Kolberg odmówiła kapitulacji w momencie, kiedy inne miasta pruskie podawały się Francuzom. Sceny walk i niszczonego przez ostrzał miasta robią wrażenie. Twórcy zignorowali jednak kontekst międzynarodowy wydarzeń z lipca 1807 r. Wówczas Napoleon Bonaparte i Aleksander I zawarli traktat pokojowy w Tylży. Akt ten miał kluczowe znaczenie dla wygaszenia walk wokół Kołobrzegu. Dla Polaków układ miał też szczególne znaczenie – na jego mocy utworzono Księstwo Warszawskie. Odbiór najdroższego i ostatniego w dziejach nazistowskiej propagandy obrazu w zniszczonych Niemczech był jednak znikomy. Wyjątek stanowili obrońcy nadatlantyckiej twierdzy La Rochelle, dla których Luftwaffe przerzuciła kopię filmu Kolberg.

reklama
Pomnik obrońców Kołobrzegu, Nettelbecka i Gneisenaua, w 1807 r. Pomnik z początku XX w. (fot. Peter Wittgens, opublikowano na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported).

Mniej więcej w tym samym czasie miasto-twierdza, już po raz kolejny w swych dziejach, doświadczało niszczącego wpływu wojny. Między 4 a 18 marca 1945 r. wojska radzieckie i polskie uczestniczyły w ulicznych walkach o Kołobrzeg. Postawę obrońców kształtowała nie tylko świadomość obrony miasta jako symbolu. Na jego terenie znalazło się ok. 100 tys. uciekinierów z Pomorza i Prus Wschodnich. Pod ostrzałem (tylko 6. Leningradzka Brygada Artylerii Rakietowej, zaangażowana w ostatniej fazie walk, wystrzeliła na miasto sześćdziesiąt salw, czyli 960 rakiet) ewakuowano grupę zdesperowanych, głodnych i zmarzniętych ludzi. W ocenie historyków w skrajnie trudnych warunkach Kriegsmarine zdołała wywieść ok. 129 tys. uciekinierów. Fakt upadku miasta był nieobecny w komunikatach Wehrmachtu po 18 marca 1945 r. Podobny los miał dotyczyć filmu Kolberg. Po wojnie tylko raz szwedzka telewizja przedstawiła obraz objęty dziś zakazem emisji.

Zaciętość i skala walk, które zaangażowały się trzy dywizje piechoty (3., 4. i 6.), 4. Pułk Czołgów Ciężkich, lotnictwo oraz liczne oddziały artylerii, czyli ok. 30 tys. żołnierzy 1. Armii Wojsk Polskiego, spowodowało reakcję Polskiej Kroniki Filmowej. PKF nr 9–10/45 zatytułowana Bitwa o Kołobrzeg w reżyserii Jerzego Bossaka nie jest filmem dokumentalnym. Premiera miała miejsce 10 maja 1945 r. w Łodzi. Autor zdjęć Wojciech Forbert uwiecznił inscenizację walk w mieście zrealizowaną 25 marca w kołobrzeskich ruinach, 7 dni po zakończeniu bitwy. Aktorzy odegrali także scenę zaślubin z morzem. Maria Wagner wcieliła się w rolę kpr. Franciszka Niewidziajło, który 18 marca zaślubił Bałtyk Polsce (ten historyczny akcent nie został uchwycony przez fotografa – w momencie kiedy żołnierz wrzucał pierścień do morza zapadł zmrok). W konsekwencji sceny Forberta wykorzystywane przez wiele lat w produkcjach filmowych wykształciły mylny obraz w świadomości społecznej. Wielokrotnie zdarzały się zabawne sytuacje, kiedy komentarz kolidował z obrazem, gdzie Marię Wagner przedstawiano jako Franciszka Niewidziajłę. W opinii historyków polskiego kina wojennego Bitwa o Kołobrzeg to reportaż inscenizowany o charakterze quasi dokumentalnym.

Ruiny miasta w 1945 r. (domena publiczna).

Znaczenie walk o Kołobrzeg upamiętniano w polskiej kinematografii długo po zakończeniu wojny. Dwugodzinne dzieło Czesławy i Ewy Petelskich pt. Jarzębina Czerwona z przełomu lat 60. i 70. względnie dobrze przybliża historię walk o miasto. Aktorzy z dużą autentycznością odegrali scenę zaślubin. Być może byli oni bliżej prawdy niż ta zaprezentowana w filmie z 1945 r. Film Petelskich był jednak produktem swoich czasów. Polska końca 60. to kraj ostatniej w Europie nagonki antysemickiej, czyli wydarzeń Marca 1968 r. W rezultacie czyn zbrojny to dokonania jedynie Polaków i Rosjan, pominięto natomiast udział żołnierzy pochodzenia żydowskiego.

Bibliografia:

  • Adamczewski Leszek, Burza nad Provinz Pommern, upadek prowincji pomorskiej trzeciej Rzeszy, Replika, Zakrzewo 2012.
  • Aleksandrowicz Wacław, Geneza i znaczenia ceremoniału zaślubin z morzem w rozwoju historycznym [w:] „Nautologia”, nr 4, Gdynia 1979.
  • Kiselewski Tadeusz, Janczarzy Berlinga. 1. Armia Wojska Polskiego 1943–1945, Rebis, Poznań 2014.
  • Kroczyński Hieronim, Zaślubiny Polski z morzem, Koszalińskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, Koszalin 1989.

Redakcja: Tomasz Leszkowicz

Polecamy e-book: „Polowanie na stalowe słonie. Karabiny przeciwpancerne 1917 – 1945”

Łukasz Męczykowski
„Polowanie na stalowe słonie. Karabiny przeciwpancerne 1917 – 1945”
cena:
Wydawca:
PROMOHISTORIA [Histmag.org]
Liczba stron:
123
Format ebooków:
PDF, EPUB, MOBI (bez DRM i innych zabezpieczeń)
ISBN:
978-83-934630-9-1
reklama
Komentarze
o autorze
Jakub Ciechanowski
Urodzony w 1982 r., absolwent socjologii Uniwersytetu Szczecińskiego. W 2012 r. obronił pracę doktorską pt. Dywizje wojsk lądowych na Pomorzu Zachodnim w latach 1945–1968. Obecnie pracownik Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu w dziale zbiorów w pracowni wojskowości na stanowisku asystenta muzealnego. Współautor książki Kurs bojowy Stettin. Bombardowanie Szczecina i Polic na tle wojny powietrznej w Europie 1940–1945 oraz artykułów z zakresu historii wojskowości.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone