Beata Wojciechowska – „Ekskomunika w Polsce średniowiecznej” – recenzja i ocena

opublikowano: 2011-05-29, 21:19
wolna licencja
Chwała dr Beacie Wojciechowskiej. Jej książka posiada wszelkie cechy wymagane od monografii naukowej – skrupulatność analizy, obszerną bibliografię, liczne przypisy. Autorka pochyla się nad każdym uchwytnym źródłowo przypadkiem ekskomuniki, stara się wpisać go w szerszy kontekst, prócz tego zapoznaje czytelnika z historią sankcji kościelnych oraz ich inspiracjami biblijnymi i jurystycznymi. Wszystko to jest napisane sprawnym, naukowym językiem, co prawda bez śladów większych ambicji literackich – w tym wypadku jest to jednak raczej zaleta niż wada.
reklama
Beata Wojciechowska
„Ekskomunika w Polsce średniowiecznej. Normy i funkcjonowanie”
cena:
40,00 zł
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego
Okładka:
twarda
Liczba stron:
324
ISBN:
978-83-7133-438-2

„Lepiej, aby tacy ludzie zostali odsunięci i tymczasowo opuszczeni, ażeby dopiero wówczas objawiła się im w odpowiedni sposób nauka Boża, kiedy może poczują przesyt zła i zdołają wzdrygnąć się przed brudem, w którym teraz znajdują przyjemność: aby nie było dawane psom to, co święte, ani pereł nie rzucano przed wieprze”. Ten soczysty wywód Orygenesa, III-wiecznego chrześcijańskiego filozofa, był dobrze znany wszystkim średniowiecznym duchownym, którzy skwapliwie korzystali z jego zaleceń. Orygenes miał oczywiście na myśli ekskomunikę – najsurowszą sankcję, którą hierarchowie kościelni stosowali do dyscyplinowania powierzonych sobie owieczek. Potrzeba posiadania takiego narzędzia pojawiła się już u zarania chrześcijaństwa, wzorowano się z resztą w jej projektowaniu na wzorach antycznych i judaistycznych, lecz swoje apogeum osiągnęła w okresie dojrzałego średniowiecza. Reformy gregoriańskie, które w ogóle mocniej zacisnęły „gorset” nakazów i zakazów, otworzyły jej szeroko wrota wspaniałej kariery. Dość wspomnieć Henryka IV i jego Canossę, pod której murami musiał błagać Grzegorz VII o zdjęcie klątwy.

Praktyka ekskomuniki zadomowiła się bardzo szybko w Polsce. Już na samym początku XI wieku, a więc kilkanaście lat po chrzcie, Radzim-Gaudenty, pierwszy metropolita Polski, obłożył kraj interdyktem. Czemu to zrobił – nie wiadomo, w każdym razie Gall Anonim wiązał z tym przykrym wydarzeniem klęski, jakie spadły na Polskę w wyniku czeskiego najazdu z 1038 roku. Można podejrzewać, że doszło do jakiegoś rodzaju sporu między arcybiskupem a władcą, gdyż jak uczą nas przyszłe wydarzenia, wtedy to księża sięgali po „miecz klątwy”. W stawce faktycznie lub domniemanie ekskomunikowanych znajdziemy wielu królów i książąt polskich, otwiera ją Bolesław Śmiały, po nim następują między innymi Bolesław Krzywousty, Władysław Wygnaniec, Henryk Brodaty, Leszek Czarny czy Henryk Probus. Gdy dodamy do tego wiele osób krwi „niekrólewskiej” – wielmożów, ale też osób zupełnie prywatnych, zdamy sobie sprawę, jak ważnym i kluczowym zjawiskiem dla zrozumienia całego średniowiecza była kwestia sankcji kościelnych.

Po treści książki widać, że zainteresowania autorki obracają się przede wszystkim wokół problematyki prawa kościelnego. Lwia część książki poświęcona jest prawnej stronie funkcjonowania klątwy kościelnej – ewolucji jej podstaw prawnych i ich różnym interpretacjom. Z jednej strony jest to wada – z punktu widzenia czytelnika nie sposób inaczej interpretować takiego ograniczenia tematu, nawet jeśli zatrzymuje się ono na jego najistotniejszej perspektywie. Z drugiej jednak nie można wymagać od jednego badacza zbyt wiele. Poza tym autorka lojalnie ostrzega, że w swojej pracy nie ma zamiaru opisać ekskomuniki w każdym z możliwych aspektów.

W każdym razie książkę można polecić wszystkim zainteresowanym tematem. Jak to zwykle bywa w podobnych przypadkach, niektórych może odstraszyć naukowa forma przyjęta przez autorkę. Ci, którym to nie przeszkadza z pewnością docenią pracę Beaty Wojciechowskiej, nie tylko dlatego, że nie ma ona wielkiej konkurencji w polskojęzycznej literaturze. A estetyka i solidność wydania oraz przystępna cena jedynie przekonają wahających się.

Korekta: Justyna Piątek

reklama
Komentarze
o autorze
Grzegorz Dumała
Student historii na Uniwersytecie Warszawskim oraz absolwent I LO im. gen. Józefa Bema w Ostrołęce. Krąg jego zainteresowań obraca się wokół historii średniowiecza, przede wszystkim historii społecznej i Kościoła tej epoki.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone