Warszawa ‘44 w obiektywie powstańczej kamery [Fragmenty książek Wydawnictwa IPN]
Czołówkę filmową powstania warszawskiego tworzyli operatorzy Referatu Filmowego działającego w strukturach Podwydziału Propagandy Mobilizacyjnej „Rój”, podlegającemu organizacyjnie kpt. Tadeuszowi Żenczykowskiemu „Kania”, „Kowalik”, szefowi Wydziału Propagandy Mobilizacyjnej Oddziału VI (Biuro Informacji i Propagandy) KG AK. Żenczykowski, kierujący w powstaniu warszawskim propagandą powstańczą, dał się wcześniej poznać jako znakomity organizator wymierzonej w Niemców akcji „N” oraz akcji „Antyk”, której celem było przeciwdziałanie agitacji sowieckiej i komunistycznej. W chwili wybuchu powstania czołówkę filmową „Roju” tworzyli kierownik referatu reżyser Antoni Bohdziewicz, szef operatorów reżyser Jerzy Zarzycki, operatorzy Andrzej Ancuta, Roman Banach, Jerzy Gabryelski, Henryk Vlassak, Stanisław Bala „Giza”, Stefan Bagiński „Stefan”, Seweryn Kruszyński, bracia Edward i Ryszard Szope i Antoni Wawrzyniak „Antonio”, a także montażysta PAT Wacław Kaźmierczak „Kazimierz Wacek”. Powstańczą kwaterę czołówki stanowiło atelier fotograficzne TRES w Pałacu Staszica. Część sprzętu znajdowała się również w mieszkaniu Bohdziewicza przy ul. Szpitalnej 8, dziesięć minut piechotą od bazy filmowców przy Nowym Świecie75. Ekipa dysponowała czterema kamerami reporterskimi oraz dwiema kamerami statywowymi.