„Sztuka na Mazowszu. Nowe otwarcie” – ogólnopolska konferencja naukowa studentów i doktorantów

opublikowano: 2018-11-05, 11:15
wszelkie prawa zastrzeżone
Konferencja naukowa studentów i doktorantów „Sztuka na Mazowszu. Nowe otwarcie”, organizowana przez Mazowiecki Instytut Kultury i Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, odbędzie się 4 i 5 grudnia 2018 r. w Warszawie. Będzie okazją do dyskusji nad dziedzictwem kulturowym Mazowsza przez młode pokolenie badaczy i próbą podsumowania dotychczasowych osiągnięć w tej dziedzinie.
reklama

Ostatnie lata były dla badań nad Mazowszem czasem szczególnym. Powstało kilka ważnych monografii i prac zbiorowych z dziedziny historii regionu, archeologii, etnologii, architektury, ochrony zabytków czy sztuk plastycznych. O dużym zainteresowaniu problematyką mazowiecką świadczą też liczne artykuły, recenzje i noty publikowane w czasopismach, periodykach, wortalach, forach i blogach internetowych. Próbę bilansu tych dokonań w kontekście sztuki chcą w najbliższym czasie podjąć Mazowiecki Instytut Kultury i Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. 4 i 5 grudnia odbędzie się w Warszawie (w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Świętojerska 9) współorganizowana przez MIK i IHS UW konferencja naukowa Sztuka Mazowsza. Nowe otwarcie, podczas której wystąpią studenci i doktoranci z polskich uczelni i instytutów badawczych.

„Dynamiczny rozwój badań na tak wielu polach i zmiana pokoleniowa w nauce polskiej sprawiają, że obecny czas wydaje się najlepszy do udzielenia głosu nowej generacji zainteresowanej tematami związanymi ze sztuką i kulturą artystyczną Mazowsza. Celem konferencji jest nie tylko <> i zdobycie odpowiednich kompetencji przez debiutantów świata nauki, ale też zebranie grupy obiecujących badaczy, mogących w niedalekiej przyszłości podjąć pracę przy projektach badawczych i grantach naukowych poświęconych kulturze artystycznej regionu Mazowsza.” – mówi dr hab. Michał Wardzyński z Instytutu Historii Sztuki UW, który wraz prof. dr hab. Andrzejem Pieńkosem tworzy komitet naukowy konferencji.

W sympozjum weźmie udział 21 prelegentów z Warszawy, Krakowa, Białegostoku i Torunia. Konferencję poprowadzi specjalnie dobrane grono profesorskie z warszawskich uczelni i Polskiej Akademii Nauk. Planowane jest także wydanie zbiorowego tomu pokonferencyjnego.

Wstęp bezpłatny po zarejestrowaniu się na [email protected]

Rejestracja trwa do 25 listopada 2018 r.

Organizatorzy:

  • Mazowiecki Instytut Kultury
  • Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego
  • Studenckie Koło Naukowe IHS UW

Koordynator MIK: Katarzyna Głodowska, [email protected] 22 586 42 55

Wydarzenie uzyskało Patronat Honorowy Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018

PROGRAM:

4 grudnia 2018 (wtorek)

  • 9.30 – 10.15 – REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
  • 10.30 – 11.00 – POWITANIE GOŚCI I OTWARCIE OBRAD
  • 11.00 – 11.20 – Rita Twardziak, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Kościół kanoników regularnych w Czerwińsku – zapomniana problematyka romańska na przykładzie mazowieckim – rysy lokalne, wpływy większych ośrodków zachodnich i analogie architektoniczne
  • 11.25 – 11.45 – Zofia Urban, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego

w Warszawie, Kościół pw. Wszystkich Świętych w Miszewie Murowanym – fundacja pośredniej kopii Anastasis

  • 11.50 – 12.10 – Tomasz Kowalski, Zakład Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Cudowne wizerunki z kościołów diecezji płockiej – przegląd aktualnych dylematów konserwatorskich
  • Dyskusja (20 min.)
  • 12.30-13.40 – PRZERWA OBIADOWA
  • 13.40 – 14.00 – Monika Kamińska, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Dwa fragmenty późnogotyckiej płyty nagrobnej z katedry w Łowiczu
  • 14.05 – 14.25 – Katarzyna Pucuła, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Figura Marii
reklama

z Dzieciątkiem z Poręby Średniej na Mazowszu

  • 14.30 – 14.50 – Kinga Rejterada, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, ,,Matki Boskie Piekarskie” na Mazowszu
  • Dyskusja (20 min.)
  • 15.15 – 15.30 – PRZERWA KAWOWA
  • 15.30 – 15.50 – Emma Kołodziejek, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Epitafium Stanisława Oczki w kościele pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela w Cegłowie
  • 15.55 – 16.15 – Adam Perzyński, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Obraz świętego Izydora Oracza z kościoła w Zwoli Poduchownej
  • Dyskusja (15 min.)
  • 16.35 – 16.50 – PRZERWA KAWOWA
  • 16.50 – 17.10 – Konrad Morawski, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Ojciec i syn – Jan Kazimierz i Jan Bonawentura Krasińscy. Szkic porównawczy i przyczynek do badań nad magnackimi fundacjami artystycznymi na Mazowszu drugiej połowy XVII wieku
  • 17.15 – 17.35 – Maria Pokorná-Paruszkiewicz, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, Nieznane barokowe malowidła w dawnym kościele Karmelitanek Bosych w Warszawie przy Krakowskim Przedmieściu na tle malowideł Sebastiana Ecksteina w kościołach w Krasnem

i w Tykocinie

  • Dyskusja (15 min.)
  • 17.50 – ZAKOŃCZENIE PIERWSZEGO DNIA OBRAD

5 grudnia 2018 (środa)

  • 9.00 – 9.20 – Makary Górzyński, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Papierowe metropolie – wielkomiejskie ambicje czy fikcja planowania urbanistycznego na Mazowszu około 1900 roku?
  • 9.25 – 9.45 – Jan Nowicki, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, ,,Wiejskie katedry” – architektura neogotycka przełomu XIX i XX wieku na Mazowszu
  • 9.50 – 10.10 – Wiktor Lach, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Świdermajer – drewniana architektura podwarszawskich letnisk
  • Dyskusja (20 min.)
  • 10.30 – 10.45 – PRZERWA KAWOWA
  • 10.50 – 11.10 – Daniel Siemiński, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Czym zachwycały żyrardowskie produkty? Fabryka Wyrobów Lnianych w latach 1833-1939.
  • 11.15 – 11.35 – Paulina Biernacka, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora w Pułtusku, Wycinanki kurpiowskie dawniej i współcześnie w analizie źródeł ikonograficznych oraz w relacjach rozmówców

z obszarów Kurpiowszczyzny

  • Dyskusja (15 min.)
  • 11.50 – 12.10 – Ewa Małocha, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Wpływ wycinanki łowickiej na polskie Art déco
  • 12.15 – 12.35 – Tomasz Dziewicki, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Mazowieckie próby pejzażu nowoczesnego: Podkowiński, Chełmoński, Rapacki
  • Dyskusja (15 min.)
  • 12.50 – 14.00 – PRZERWA OBIADOWA
  • 14.00 – 14.20 – Ewelina Krahel, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Szukając czystego koloru. Widoki mazowieckiej wsi w twórczości Roberta Bevana
  • 14.25 – 14.45 – Alicja Marcinkiewicz, Uniwersytet w Białymstoku, Pamięć o Wielkiej Wojnie na Mazowszu. Cmentarze i mogiły wojenne z lat 1914-1918 na terenie powiatu sochaczewskiego
  • 14.50 – 15.10 – Anna Krawczyk, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Ksiądz Władysław Korniłowicz i artyści. “Kółko”, “Verbum” i realizacje rzeźbiarskie w Laskach
  • Dyskusja (20 min.)
  • 15.40-16.30 – PODSUMOWANIE KONFERENCJI

Więcej informacji można znaleźć na stronie konferencji

reklama
Komentarze
o autorze

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone