Piotr Mańkowski – „Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo” – recenzja i ocena

opublikowano: 2011-02-07, 10:52
wolna licencja
Jedną z największych przyjemności recenzenta jest możliwość obcowania z pozycjami nowatorskimi. Taką niewątpliwie jest książka „Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo”, przybliżająca kulisy powstawania świata elektronicznej roz(g)rywki.
reklama
Piotr Mańkowski
cena:
36,00 zł
Rok wydania:
2010
Okładka:
miękka
Liczba stron:
376
Seria:
Opracowania szczegółowe
Data i miejsce wydania:
I
Format:
B5
ISBN:
978-83-7436228-3

Autor – Piotr Mańkowski, dziennikarz i recenzent – dołożył wielu starań, by połączyć przyjemne z pożytecznym. Podstawą napisanej pracy, poza branżowymi doświadczeniami autora, jest literatura anglojęzyczna oraz przeprowadzone na potrzeby „Cyfrowych marzeń” wywiady z twórcami gier. To połączenie sprawiło, że mamy do czynienia z pozycją oryginalną, na temat niemal w Polsce nie poruszany.

Choć w książce nie brak wiedzy quasi-encyklopedycznej, głównym atutem recenzowanego tytułu było dla mnie ukazanie żywych sylwetek ludzi – pionierów elektronicznej rozrywki. To oni są głównymi bohaterami publikacji. Wśród ich losów nie zabrakło zarówno wielkich sporów, procesów sądowych i skandali, jak i przykładów wieloletniej kooperacji, poświęcenia i podejmowania wielkich wyzwań. Dzięki temu z „Cyfrowych marzeń” nie tylko dowiadujemy się o najważniejszych tytułach – kamieniach milowych, ale także spoglądamy na to, jak one powstawały i dlaczego odniosły rynkowy sukces lub zawiodły oczekiwania twórców i graczy.

Pozycja ma charakter przyczynkarski – jest czymś pośrednim między dobrze napisaną opowieścią, a podręcznikiem akademickim. Przez to w publikacji pominięto kilka ważnych tytułów gier komputerowych (Starcraft, Heroes of Might and Magic czy kultowej dla miłośników historii serii: Europa Universalis), zabrakło w niej również choćby kilku informacji o rynku prasy poświęconej grom komputerowym w Polsce – co dziwi, biorąc pod uwagę krótkie omówienie sytuacji rynku prasy branżowej na Zachodzie, które w recenzowanej pozycji jednak się znalazło.

Autor zasygnalizował problematykę przemocy w grach oraz hipokryzję „cenzorów” gier komputerowych. Przemoc często nie stanowiła cla nich problemu w dopuszczaniu gier dla młodych użytkowników, w przeciwieństwie do np. odniesień do sfery miłosnej. Pobieżnie wskazał także na to, w jaki sposób gry komputerowe i wideo wpłynęły na zachowania społeczne. Zabrakło mi jednak szerszej analizy tej problematyki. Książka jest poprawnie opracowana pod względem redakcyjnym, a nieliczne literówki lub inne błędy nie odbierają przyjemności z lektury.

Publikacja z pewnością zaciekawi wszystkich tych, którzy tak jak autor tej recenzji – swoją młodość przeżywali w kontakcie ze światem gier komputerowych. Również dla osób zajmujących się historią kultury najnowszej będzie ona cennym (choć nie wolnym od wad) uzupełnieniem domowej biblioteczki.

reklama
Komentarze
o autorze
Michał Świgoń
Założyciel i wydawca „Histmag.org”. Odpowiada za działania promocyjne serwisu, kontakt z reklamodawcami i szeroko pojęte kwestie marketingowe. Jako dziennikarz współpracował z mediami ogólnopolskimi, regionalnymi i lokalnymi. Magister politologii Uniwersytetu Śląskiego (specjalność medioznawcza), ukończył również studia z zakresu marketingu. Nauczyciel akademicki - prowadzi zajęcia z popularyzacji historii w internecie dla studentów historii UW.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2025 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone