Małgorzata Biłozór–Salwa – „Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII-wiecznym Paryżu”

opublikowano: 2022-09-02, 03:17
wszelkie prawa zastrzeżone
Ilustrowana monografia autorstwa Małgorzaty Biłozór–Salwy „Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII–wiecznym Paryżu” wzbogaciła wydawaną przez Instytut Polonika serię „Studia i Materiały”. Publikacja przedstawia działalność artystyczną oraz barwny życiorys lwowskiego artysty działającego w Paryżu w XVII w. – Jana Ziarnko, znanego pod przydomkami: Jean le Grain, A. Grano, Leopoliensis czy Ziarnko Polonus.
reklama
Małgorzata Biłozór–Salwa
„Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII-wiecznym Paryżu”
cena:
60,00 zł
Podajemy sugerowaną cenę detaliczną z dnia dodania produktu do naszej bazy. Użyj przycisku, aby przejść do sklepu — tam poznasz aktualną cenę produktu. Szczęśliwie zwykle jest niższa.
Wydawca:
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA
Tłumaczenie:
Sylwia Zawadzka (ang.), Małgorzata Matysik (ang.), Małgorzata Kościańska (fr.)
Rok wydania:
2021
Okładka:
miękka
Liczba stron:
324
Redakcja:
Sylwia Chojecka
ISBN:
978-83-66172-36-4
EAN:
9788366172364

Polski artysta–rytownik urodził się i kształcił we Lwowie. Przez pewien czas przebywał w Krakowie. Później udał się do Włoch, aż ostatecznie osiadł we Francji – w Paryżu. Związany był z tamtejszym rynkiem wydawniczym pierwszej ćwierci XVII w., w szczególności z otoczeniem dworu królewskiego. Tworzył głównie ryciny umieszczane na afiszach, alegorie polityczne, ilustracje do druków, portrety czy kalendarze i almanachy. Interesował się alchemią, teorią geometrii i anamorfozy. Był autorem traktatu Perspectivae stereo graphicae (Paryż 1619) poświęconego tworzeniu anamorfoz stożkowych.

Okładka książki

Książka Małgorzaty Biłozór–Salwy nie jest pierwszą monografią artysty, niemniej autorka poszerza zakres badań i – w porównaniu do poprzedników – umieszcza całość w kontekście epoki i realiów trzech różnych miast – Lwowa, Krakowa i Paryża – jak również przedstawia złożone relacje i zależności między władzą a artystami-rytownikami, jako swoistymi narzędziami służącymi do rozbudowania działań propagandowych.

Monograficzne zestawienie dorobku artystycznego Jana Ziarnki jest niewątpliwie wyjątkowym wydarzeniem badawczym – to efekt wieloletnich kwerend prowadzonych w zbiorach polskich i zagranicznych. Zasadniczemu tekstowi towarzyszy rzetelnie opracowany katalog rycin zawierający ponad 50 pozycji, w tym bogaty zespół nierozpoznanych wcześniej grafik. Autorka analizowała dzieła pod względem ich rodzaju, treści, funkcji społecznych, politycznych i propagandowych. 

Materiały prasowe, wyd. POLONIKA

Niezwykła monografia Jana Ziarnki, autorstwa Małgorzaty Biłozór–Salwy, została wysoko oceniona przez recenzentów naukowych – dr hab. Jolantę Talbierską (kierownika Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie) oraz dr Annę Czarnocką (kustosza Oddziału Zbiorów i Kolekcji Artystycznych Biblioteki Polskiej w Paryżu).

Książkę „Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII‑wiecznym Paryżu” zamówicie pod tym linkiem.

Polecamy również pozostałe publikacje, które  Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA ma w swojej ofercie.

reklama
Komentarze
o autorze

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone