Kultura bartnicza wpisana na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości

opublikowano: 2021-01-05, 10:18
wolna licencja
Kultura bartnicza została wpisana na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości prowadzoną przez UNESCO. To wspólny wpis Polski i Białorusi. Decyzję w tej sprawie podjął Międzyrządowy Komitet ds. Ochrony Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego podczas 15. sesji w Paryżu, obradującej w połowie grudnia 2020 roku.
reklama
Józef Łapczyński – Wybieranie barci u Kurpiów, 1870, (domena publiczna)

Na liście UNESCO znalazł się kolejny element polskiego niematerialnego dziedzictwa kulturowego. To kultura bartnicza, która obejmuje zarówno wiedzę i umiejętności, jak i praktyki oraz wierzenia, związane są z chowem dzikich pszczół w żywych pniach drzew (barciach) lub ściętych pniach drzew bartnych (ulach kłodowych). Należy podkreślić, że początkowo chów pszczół odbywał się w specjalnie w tym celu wydrążonych dziuplach drzew, czyli barciach. Umiejętności te przekazywane są z pokolenia na pokolenie, a praktyki bartnicze liczą już wiele wieków.

Należy podkreślić, że dawniej bartnicy działali w oparciu o królewskie przywileje i prawo bartne zwyczajowe sięgające korzeniami XV wieku. Jednakże w czasie zaborów, czyli w okresie od 1795 do 1918 roku, dostęp do lasów był ograniczony. Sytuacja ta odbiła się na bartnictwie leśnym i spowodowała reorganizację pracy. Bartnicy zdecydowali się wówczas na odcinanie kawałków drzew bartnych, które następnie przenoszono na tereny wiejskie w postaci uli kłodowych, jakie dziś znamy.

Kultura bartnicza jest hołdem dla przyrody. Wyrazem troski o dobro jakie otrzymujemy od natury. Mam głęboką nadzieję, że ten wpis przyczyni się do popularyzacji kultury bartniczej i zwiększenia świadomości istoty tradycji, dzięki której bartnictwo wciąż jest w Polsce kultywowane - mówił minister kultury, dziedzictwa kulturowego i sportu prof. Piotr Gliński.
reklama

Na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości wpisano także następujące elementy dziedzictwa:

  • Yeon Deung Hoe, festiwal lotosowych lampionów w Korei Południowej (Republika Korei)
  • Wyrób ręcznie wykonywanej ceramiki w miejscowości Złakusa (Serbia)
  • Kultura „hawker” w Singapurze, wspólnotowe praktyki kulinarne i gastronomiczne w wielokulturowym kontekście miejskim (Singapur)
  • Umiejętności zegarmistrzowskie i mechanika artystyczna (Francja i Szwajcaria)
  • Technika połowu ryb zwana „charfia” na wyspach Karkanna (Tunezja)
  • Afladż, tradycyjny system irygacyjny w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, tradycje ustne, wiedza i umiejętności związane z jego budową, utrzymaniem i sprawiedliwą dystrybucją wody (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
  • Wyścigi wielbłądów, praktyka społeczna i dziedzictwo obchodów świątecznych związanych z wielbłądami (Zjednoczone Emiraty Arabskie i Oman)
  • Taniec budima (Zambia)
  • Wiedza, umiejętności i praktyki związane z wyrobem i potrawami z kuskusu (Algieria, Mauretania, Maroko i Tunezja)
  • Chamamé (Argentyna)
  • Nar Bayrami, tradycyjne święto granatu i związana z nim kultura (Azerbejdżan)
  • Tradycja związana z konkursem koszenia trawy w Kupres (Bośnia i Hercegowina)
  • Taijiquan (ćwiczenia medytacyjne) (Chiny)
  • Chiny i Malezja – Ceremonia Ong Chun/Wangchuan/Wangkang, obrzędy i związane z nimi praktyki służące umocnieniu związków człowieka z oceanem
  • Czechy – Ręczny wyrób ozdób choinkowych z koralików z dmuchanego szkła (Czechy)
  • Kultura sauny (Finlandia)
  • Sztuka muzyczna trębaczy, technika instrumentalna związana ze śpiewem, kontrolowaniem oddechu, vibrato, akustyką przestrzeni i wspólnym świętowaniem (Francja, Belgia, Luksemburg i Włochy)
  • Pielgrzymka do klasztoru św. Judy Tadeusza apostoła (Iran i Armenia)
  • Sztuka szklanych koralików (Włochy i Francja)
  • Tradycyjne umiejętności, techniki i wiedza związane z architekturą drewnianą w Japonii, jej konserwacją i przekazywaniem (Japonia)
  • Sztuka wyrobu instrumentu i gry na instrumencie Mbira/Sanza, tradycyjnym lamofonie (rodzaju szarpanego idiofonu) (Malawi i Zimbabwe)
  • Il-Ftira, sztuka kulinarna i kultura związana z rodzajem chleba na zakwasie (Malta)
  • Praktyki i tradycyjna wiedza związana z terere, pradawnym napojem Indian Guarani w Paragwaju, w kulturze pohã ñana (Paragwaj)
  • Obrzęd konny Cabbalos del Vino (Hiszpania)
  • Pantun (wierszowane kuplety) (Indonezja i Malezja)
  • Tradycyjna gra wyrabiająca myślenie strategiczne Togyzqumalaq, Toguz Korgool, Mangala/Göçürme (Kazachstan, Kirgistan i Turcja)

Źródła:

www.gov.pl, www.unesco.pl

Polecamy e-book Anny Wójciuk – „Jedz, pij i popuszczaj pasa. Staropolskie obyczaje i rozrywki”

Anna Wójciuk
Jedz, pij i popuszczaj pasa. Staropolskie obyczaje i rozrywki
cena:
11,90 zł
Wydawca:
PROMOHISTORIA [Histmag.org]
Liczba stron:
115
Format ebooków:
PDF, EPUB, MOBI (bez DRM i innych zabezpieczeń)
ISBN:
978-83-65156-41-9
reklama
Komentarze
o autorze
Magdalena Mikrut-Majeranek
Doktor nauk humanistycznych, kulturoznawca, historyk i dziennikarz. Autorka książki "Henryk Konwiński. Historia tańcem pisana" (2022), monografii "Historia Rozbarku i parafii św. Jacka w Bytomiu" (2015) oraz współautorka książek "Miasto jako wielowymiarowy przedmiot badań" oraz "Polityka senioralna w jednostkach samorządu terytorialnego", a także licznych artykułów naukowych. Miłośniczka teatru tańca współczesnego i dobrej literatury. Zastępca redaktora naczelnego portalu Histmag.org.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone