Krytyka Polityczna - „Żałoba” – recenzja i ocena

opublikowano: 2010-07-12, 18:23
wszelkie prawa zastrzeżone
Tragedia smoleńska kończąc okres krytykowania i wyśmiewania Lecha i Marii Kaczyńskich rozpoczęła czas gloryfikacji i tworzenia czegoś na kształt hagiografii. Ta nieoczekiwana zmiana dyskursu, jaką mieliśmy szansę obserwować, często wydawała się całkowicie bezrefleksyjna. Na jej tle wydana nakładem Krytyki Politycznej „Żałoba” to swoiste upomnienie o zachowanie rozsądku.
reklama
Opracowanie zbiorowe
Żałoba
cena:
29,90 zł
Wydawca:
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Okładka:
miękka
Liczba stron:
215
ISBN:
978-83-61006-86-2

Olga Tokarczuk: To, co widzę wokół, obnaża dojmujący brak alternatywnych, świeckich, ludzkich rytuałów zbiorowych. Pozwoliłyby one przeżyć wspólną traumę katastrofy w kojącej bliskości innych, w pełnej współodczuwania ludzkiej wspólnocie i nie popadać przy tym w neurotyczny teatr katolickiego nacjonalizmu.

W niedzielę 11 lipca minęły trzy miesiące od katastrofy prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem. Czczeniu pamięci ofiar służyły w tym dniu wieńce, znicze, modlitwy i msze, a więc to wszystko, co tak silnie obecne było w mediach w kwietniu bieżącego roku. W pierwszych dniach po wypadku to właśnie media zmonopolizowały temat ofiar oraz samej katastrofy. Wielką popularnością cieszyły się wówczas wspomnienia, niepublikowane dotąd wywiady i zdjęcia. Wkrótce, poza goniącą za sensacjami prasą, w kioskach zaobserwować można było pierwsze książki. Gro z nich poświęcone zostało prezydenckiej parze, a słowo „poświęcone” wydaje się tu szczególnie adekwatne. Tragedia smoleńska kończąc okres krytykowania i wyśmiewania Lecha i Marii Kaczyńskich rozpoczęła czas gloryfikacji i tworzenia czegoś na kształt hagiografii. Ta nieoczekiwana zmiana dyskursu, jaką mieliśmy szansę obserwować, często wydawała się całkowicie bezrefleksyjna. Na jej tle wydana nakładem Krytyki Politycznej „Żałoba” to swoiste upomnienie o zachowanie rozsądku.

Tak jak elementami dominującymi w kwietniowym dyskursie medialnym był brak analizy, patetyzm i martyrologia, tak elementami dominującymi w tekstach zamieszczonych w „Żałobie” jest krytycyzm i analiza (wymierzone m.in. w martyrologię i polski mesjanizm). Autorzy i autorki publikacji przełamują monopol jednoznaczności proponując szersze spojrzenie, intelektualną zadumę, a niekiedy także wyciągnięcie pewnych wniosków. Wyraźnie rozdzielają ból i rozpacz, jakie przeżywać mogą bliscy ofiar, od ulicznego teatru łez, w którym niemal wstyd było nie uczestniczyć. Lekceważąc mainstream przywołują wspomnienia tych, dla których w mediach głównego nurtu nie znalazło się miejsce. Nie uciekają od trudnych pytań i niepopularnych odpowiedzi. Jako jedni z nielicznych, w obliczu wielkich emocji, są w stanie zachować rozwagę.

reklama

Lista osób, których relacje, komentarze i wspomnienia zostały zamieszczone w „Żałobie” jest długa, dlatego też zamiast wymienia wszystkich zwrócę uwagę na te, które prawdopodobnie są najbardziej znane, a są nimi: Zygmunt Bauman, Ryszard Bugaj, Izabella Cywińska, Kinga Dunin, Maciej Gdula, Manuela Gretkowska, Jaś Kapela, Joanna Kluzik-Rostkowska, Henryka Krzywonos, Roman Kurkiewicz, Magdalena Łazarkiewicz, Andrzej Mencwel, Cezary Michalski, Tomasz Piątek, Sławomir Sierakowski, Małgorzata Szumowska, Magdalena Środa i Olga Tokarczuk. Już z tej „szczątkowej” listy nazwisk widzimy, że w książce zaprezentowano nie tylko głosy socjologów, filozofów, kulturoznawców, ekonomistów, publicystów, czy dziennikarzy, ale także krytyczek literackich, pisarek, reżyserek i scenarzystek. Patrząc na wydawnictwo z tej właśnie strony można mówić o pewnym zróżnicowaniu (ze względu na wykształcenie, zawód, płeć, czy wiek). „Żałoba” jest jednak książką pisaną przede wszystkim ze środowiskowej perspektywy.

Zdecydowana większość tekstów, jakie znalazły się w publikacji powstała w ciągu pierwszych dziesięciu dni po katastrofie prezydenckiego samolotu. W „Żałobie” zostały one zamieszczone w porządku chronologicznym tworząc, jak to określają sami redaktorzy książki, kronikę wydarzeń. Już po zakończeniu okresu żałoby powstały trzy teksty składające się na posłowie. Obraz-pamiątka, jaki powstał wskutek ich zebrania, to niezwykły dokument prezentujący ocenę Polski i Polaków w szczególnym momencie. Zwykle, ocenę bardzo surową. Zawsze, odważną, skłaniającą do głębszych refleksji, intelektualnie ożywiającą…

reklama
Komentarze
o autorze
Grażyna Latos
Absolwentka Szkoły Gender Mainstreaming oraz Akademii Media i Gender w IBL PAN. Jedna z autorek publikacji „20 lat 20 zmian. Kobiety w Polsce w okresie transformacji 1989-2009”. Współpracuje z Fundacją Feminoteką oraz Fundacją Gender Center. Od lipca 2008 roku stała publicystka „Histmaga”. Od marca 2009 do czerwca 2010 w składzie redakcji. Do września 2011 członkini rady merytorycznej.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone