Kongres Pamięci Narodowej - najciekawsze atrakcje dla dzieci i młodzieży [ZDJĘCIA]
Zobacz także:
„Historia mówi przez pokolenia” – to hasło Kongresu Pamięci Narodowej organizowanego przez IPN na PGE Stadionie Narodowym. Podczas trwającego trzy dni wydarzenia zaplanowano rozmaite debaty eksperckie, wykłady, a także warsztaty oraz quizy dla dzieci i młodzieży. Aby zaprezentować różnorodny przekaz historyczny oraz dotrzeć z przekazem historycznym do każdego pokolenia, na Kongresie Pamięci Narodowej wydzielono strefę naukową i edukacyjną. Swoją reprezentację ma tu każdy oddział IPN.
- Na stanowisku, które przygotował oddział gdański IPN, prezentujemy techniki drukarskie, które były wykorzystywane przez podziemie Solidarnościowe w latach 80. Mamy sitodruk z oryginalnymi wzorami z tamtego okresu, dodatkowo pokazujemy zainteresowanym też oryginalne, zachowane maszyny z lat 80., na których m.in. Solidarność Walcząca w Gdyni drukowała ulotki i różne pisma podziemne. Zapraszamy do naszego stanowiska. Każdy może na sitodruku odbić własnoręcznie taką ulotkę – wyjaśnił Daniel Sieczkowski z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Gdańsku.
Strefa edukacyjna jest rozbudowana, a w realizowanych warsztatach uczestniczy młodzież, która przyjechała na Kongres z wielu zakątków Polski.
- Reprezentujemy Biuro Poszukiwań i Identyfikacji, a dokładnie Wydział Archeologii. Zajmujemy się poszukiwaniem ofiar totalitaryzmów, szczątków ludzkich. To bardzo wąska specjalizacja archeologiczna – mówił dr Tomasz Borkowski, jak zdradził, to mobilna praca, bowiem poszukiwania prowadzone są nie tylko na terenie, ale także za granicą. - Przygotowaliśmy zadania dla różnych grup wiekowych. W pojemnikach z piaskiem zakopane są rozmaite artefakty, żeby dzieci odkopując je, mogły poczuć magię archeologii – dodał.
Młodzi poszukiwacze mogą wykopać m.in. monety pochodzące z różnych krajów, nieśmiertelniki, które tworzone są na miejscu, a arkana pracy archeologów poznają z wyświetlanej prezentacji.
Kryptologia bez tajemnic?
- Na naszym stanowisku wracamy do 1929 roku, kiedy to w Poznaniu powołano kurs kryptologiczny, a trójka najlepszych absolwentów tego kursu miała swój udział w dekryptażu Enigmy. Najpierw Marian Rajewski, potem Jerzy Różycki i Henryk Zygalski. Ta wiedza o łamaniu Enigmy trafiła do Brytyjczyków i Francuzów – powiedział nam Witold Sobócki z oddziału IPN w Poznaniu.
Jak zaznaczył, młodzież poznaje tutaj trzy szyfry: Cezara, Polibiusza i pigpen.
- Na ich podstawie robimy kurs kryptologiczny. Pokazujemy na czym polegają te szyfry. Zostały one wybrane celowo, ponieważ jeden z nich jest literowy, drugi oparty jest na cyfrach, a trzeci na symbolach. Najlepszy kursant otrzymuje nagrodę – dodał Witold Sobócki z oddziału IPN w Poznaniu.
Uczestnicy za pomocą szyfru Polibiusza rysują też portrety trzech słynnych kryptologów.
Jedną ze stref, która cieszy się popularnością jest Strefa Nowych Technologii. To tam każdy uczestnik może podjąć wyzwanie i spróbować swoich sił w łamaniu bolszewickich szyfrów w „Grze Szyfrów”. Co więcej, dzięki technologii VR młodzież mogła także wejść do mieszkania w peerelowskim bloku, gdzie ukryta jest konspiracyjna drukarnia, aby wydrukować bibułę „Solidarności Walczącej”.
- Przetestowaliśmy gogle VR, które umożliwiają poznanie historii w ciekawy sposób. Na pewno dzięki takim atrakcjom można lepiej trafić do młodszych odbiorców – mówiła 17-letnia Vanessa z 27. Liceum Ogólnokształcącego im. Zesłańców Sybiru w Lublinie.
Czego można doświadczyć i jaki wycinek historii poznać dzięki technologii prezentowanej podczas Kongresu?
– Po założeniu gogli przeniosłam się do świata z roku 1920 podczas wojny z bolszewikami. Moim zadaniem było otwarcie sejfu i wydostanie się z pomieszczenia – dodała Vanessa.
Dla najmłodszych przygotowano spektakle teatralne oraz warsztaty.
- Przyjechaliśmy dziś na występ teatralny. Dzieci mają w programie także udział w rozmaitych grach – powiedziała nam Aleksandra Grzybowska, która przyjechała do Warszawy z grupą przedszkolaków z Kobyłki.
Najmłodsi mogą też wyruszyć w „Edukacyjną Podróż Historyczną poprzez 5 stref” ze stanowiskami multimedialnymi zatytułowanymi: „Walka o niepodległość i granice”, „II RP”, „II wojna światowa”, „Powojenny opór antykomunistyczny”, „Solidarność (do 1989 r.)”.
Uczestnicząc w takich zajęciach dzieci poznają historię poprzez gry, quizy, warsztaty i wiele innych aktywności. Dla najmłodszych przygotowano także warsztaty „Drużyna Inki” oraz spektakl o „Misiu Wojtku”. Miłośnicy militariów mogli z kolei obejrzeć z bliska pojazdy i samoloty z minionej epoki, które ustawione zostały w strefie rekonstrukcji, przed stadionem.
Ważnym elementem programu dla młodych historyków jest Olimpiada Gier Planszowych. W trwającym właśnie finale uczestniczy ponad 200 graczy z całego kraju. Uczestnicy rozgrywają turnieje gier wydanych przez IPN, m.in.: „Bitwa Warszawska”, „ORP Orzeł” czy „ZnajZnak”. Nie zapomniano też o miłośnikach komiksów. Dla nich Wydawnictwo IPN przygotowało stoisko, przy którym można zapoznać się m.in. z przygodami Antka Srebrnego.
Zobaczcie zdjęcia!
Materiał powstał dzięki współpracy reklamowej z Instytutem Pamięci Narodowej. Histmag jest patronem medialnym Kongresu Pamięci Narodowej organizowanego przez IPN.