Escape Room „Wsypa” – wciel się w żołnierza AK w Muzeum AK w Krakowie!
Tworząc pokój o profilu historycznym, można dzięki aktywnej i angażującej zabawie scenariuszowej, przekazywać treści, które przybliżają wydarzenia oraz postaci z przeszłości. W rzeczywistości, w której jedną z ideowych misji muzealnictwa staje się przekazywanie wiedzy w interesujący i integrujący sposób, opowieść o kontekście historycznym, do którego nawiązują zgromadzone w jednostce obiekty, wchodzi na nowe poziomy możliwości zaangażowania społeczeństwa do aktywnej zabawy. Zabawy ukierunkowanej na empiryczne poznanie, historyczny obiektywizm i kulturową ramę w nowoczesnym wydaniu.
Idąc o krok dalej w rozwoju instytucji i opierając się na innowacyjnych metodach społecznej animacji, Zespół Muzeum wprowadził pokój zagadek czyli Escape Room „Wsypa” do stałej oferty edukacyjnej. Historia pokojów zagadek sięga końca lat 80. XX wieku, kiedy stworzona została wirtualna gra video, podczas której uczestnicy zabawy musieli odnaleźć odpowiedzi na pytania, aby wykonać główny cel gry tj. uciec z zamkniętego pomieszczenia. Ewolucja zabawy postępowała przez lata, a z ekranów komputerów gra przeniosła się do świata rzeczywistego, tworząc z escape room’u jedną z najpopularniejszych rozrywek intelektualnych na świecie.
Zespół Muzeum postanowił wykorzystać pokój zagadek nie tylko jako narzędzie rozrywki, ale także jako instrument służący do poszerzania intelektualnych i edukacyjnych horyzontów grup dzieci i młodzieży. „Wsypa” to wyjątkowe doświadczenie, podczas którego uczestnicy zajęć poznają realia operacji „Burza” oraz historię własnego kraju, który znalazł się w krytycznej sytuacji w 1944 roku. Gracze wchodząc do pokoju zagadek, trafiają do Wilna osaczonego przez Sowietów.
(…) aresztowany i brutalnie torturowany żołnierz Armii Krajowej wyjawia tajemnicę istnienia na terenie okupowanego miasta lokalu konspiracyjnego.
Uczestnicy zajęć wcielają się w członków wileńskiego oddziału Armii Krajowej, którzy dowiadując się o wsypie na podstawie więziennego grypsu, będą musieli wydobyć materiały konspiracyjne przed pojawieniem się funkcjonariuszy NKWD.
Escape Room „Wsypa” to kolejne, innowacyjne narzędzie wykorzystane w ramach muzealnej edukacji. Osadzone w realiach historycznych, z odpowiednio ukierunkowaną zagadką i zadaniami oraz obiektami, związanymi z rzeczywistymi wydarzeniami z przeszłości. Pozwala na przełamywanie barier w poznawaniu dziedzictwa przeszłości, a także wpisuje się w ogólnopolski model społecznych rozrywek, pośród których idea odwiedzania Escape Roomów stała się jedną z najważniejszych osi rzeczywistej, aktywnej, społecznej i aktywnej rozrywki.
Czasu na zdobycie wszystkich przedmiotów i informacji jest niewiele, a odgłos kroków nadchodzących Sowietów zdaje się rozbrzmiewać coraz głośniej...