Czy doczekamy się polskiego dzieła pokazującego II wojnę światową z perspektywy naszej historii?

opublikowano: 2019-03-25, 16:03
wolna licencja
Do kin trafił nowy film Władysława Pasikowskiego _Kurier_ opowiadający krótki wycinek wojennej działalności Jana Nowaka Jeziorańskiego. Ekranizacja powstała z pomysłu dyrektora Muzeum Powstania Warszawskiego, Jana Ołdakowskiego, aby promować polskich bohaterów nie tylko wśród rodzimej publiczności, ale również za granicą – dlatego „Kurier” został nakręcony w trzech językach.
reklama
Jan Nowak-Jeziorański, podchorąży artylerii w 1936 (domena publiczna)

Obraz opowiadający o wojennej działalności Jana Nowaka Jeziorańskiego, to dość dobre kino, przypominające inny film Pasikowskiego – Jack Strong, mówiący o losach płk. Ryszarda Kuklińskiego. Oczywiście Kurier nie jest filmem na miarę Dunkierki Christophera Nolana czy kultowego Szeregowca Ryana w reżyserii Stevena Spielberga.

Tutaj warto zastanowić się dlaczego od 1989 roku polska kinematografia nie doczekała naprawdę godnego dzieła, które pokazywałoby polskie spojrzenie na II wojnę światową. Ostatnie filmowe realizacje ukazujące żołnierzy wyklętych zazwyczaj ogląda się ze zgrzytającymi zębami i nie dlatego, że są tak mroczne, ale ze względu na ich słabość. Zresztą fabuły o powstaniu warszawskim też nie należą do najlepszych.

Oczywiście bywały lepsze filmy wojenne jak: Generał Nil, Katyń, Miasto 44, Wołyń, ale były one nastawione raczej na polskiego widza, niż na zyskanie szerszej popularności. Ktoś się zapyta o film _Pianista _Romana Polańskiego czy W ciemności Agnieszki Holland. Niewątpliwe, są to znakomite tytuły, tylko będące w dużej mierze koprodukcjami zagranicznymi – a brak zainteresowania polską tematyką wśród światowych reżyserów, to zresztą temat na oddzielną dyskusję.

Swoją drogą, to Kurier kosztował 17 mln zł. Kosz produkcji filmu to w zasadzie promil gaży aktorskiej, jaką choćby za rolę Jamesa Bonda otrzymuje Daniel Craig. Budżety filmowej produkcji są bardzo istotne – zwłaszcza w kinie wojennym. Jednak bez dobrego scenariusza, żadna kwota nie uratuje filmu.

A może polską specyfiką jest bardziej prześmiewczo-smutne przedstawianie II wojny światowej? Była świetna Eroica, Jak rozpętałem II wojnę światową czy Zezowate Szczęście. Do tego grona można także zaliczyć Pułkownika Kwiatkowskiego nakręconego przez Kazimierza Kutza lub choćby inną koprodukcję Agnieszki Holland - Europa Europa.

Iskierką jest sukces Pawła Pawlikowskiego, którego artystyczne filmy, jak kontrowersyjna Ida czy Zimna wojna, mogą dawać nadzieję, że i wybitny reżyser pokusi się o zrealizowanie tematu mówiącego o niełatwych losach Polski w czasie wojennej zawieruchy.

--Redakcja: Magdalena Mikrut-Majeranek--

Artykuły publicystyczne w naszym serwisie zawierają osobiste opinie naszych redaktorów i publicystów. Nie przedstawiają one oficjalnego stanowiska redakcji „Histmag.org”. Masz inne zdanie i chcesz się nim podzielić na łamach „Histmag.org”? Wyślij swój tekst na: [email protected]. Na każdy pomysł odpowiemy.

Polecamy e-book Agnieszki Woch – „Geniusze, nowatorzy i skandaliści polskiej literatury. Od Przybyszewskiego do Gombrowicza”

Agnieszka Woch
„Geniusze, nowatorzy i skandaliści polskiej literatury. Od Przybyszewskiego do Gombrowicza”
cena:
11,90 zł
Wydawca:
PROMOHISTORIA [Histmag.org]
Liczba stron:
113
Format ebooków:
PDF, EPUB, MOBI (bez DRM i innych zabezpieczeń)
ISBN:
978-83-65156-24-2

Książka dostępna również jako audiobook!

reklama
Komentarze
o autorze
Maciej Gach
Politolog, współpracownik Radia Gdańsk. Jego zainteresowania koncentrują się wokół funkcjonowania systemów politycznych i partyjnych w Europie oraz zagadnień związanych z najnowszą historią Polski po 1945 roku. Zapalony miłośnik biegania.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone