„Boże Igrzysko” — gra planszowa (zapowiedź)

opublikowano: 2010-01-26, 11:06
wszelkie prawa zastrzeżone
„Boże Igrzysko” to niezwykła gra planszowa wydana przez Phalanx Games Polska pod patronatem portalu „Histmag.org”. Rozgrywka przeniesie nas w czasy świetności i schyłku I Rzeczypospolitej, ukazując najważniejsze historyczne mechanizmy wpływające na losy naszego kraju. Premiera: 30 stycznia.
reklama

Granie w gry planszowe to coraz bardziej popularny sposób spędzania czasu z rodziną i ze znajomymi. Dzięki bezpośredniej interakcji między graczami, gry planszowe budują więzi między ludźmi, w przeciwieństwie do większości gier konsolowych i komputerowych.

Front okładki gry

Coraz więcej zmęczonych komputerami ludzi zaczyna spędzać swój wolny czas w gronie rodziny i znajomych przy stole z grą planszową. Nowoczesne gry planszowe to zupełnie inne produkty niż popularne niegdyś gry typu „chińczyk” czy „euro biznes”. Obecnie, dobra gra planszowa to produkt ekskluzywnie wydany, z zasadami umożliwiającymi wielopłaszczyznową rywalizację pomiędzy graczami, bądź też kooperację, w celu osiągnięcia zwycięstwa. Są to gry ekonomiczne, handlowe, historyczne, strategiczne czy wojenne, o silnym fabularnie przekazie i nacisku na realistyczny przebieg rozgrywki.

Jednym z najciekawszych planszowych tytułów ostatnich miesięcy, które ukazały się na świecie, jest gra „God`s Playground” autorstwa Martina Wallace, jednego z najwyżej cenionych na świecie autorów gier planszowych. Opowiada ona o historii Rzeczpospolitej Obojga Narodów, od czasu panowania Jagiellonów, aż po rozbiory kraju.

30 stycznia 2010 r. odbędzie się premiera polskiego wydania tej gry, noszącego tytuł: „Boże Igrzysko - Dzieje Rzeczpospolitej Szlacheckiej”. Gra zostanie wydana przez polskie wydawnictwo Phalanx Games Polska, a patronat medialny nad nią objął „Histmag.org”.

Opis gry:

Boże Igrzysko to historyczna gra planszowa dla trzech lub czterech osób, od 12 roku życia. Jej fabułą są dzieje I Rzeczpospolitej od czasu panowania dynastii Jagiellonów i wojen z Zakonem Krzyżackim, aż po rozbiory Polski w XVIII wieku. Każdy z graczy wciela się w rolę przywódcy jednej z głównych familii magnackich tamtych czasów: Radziwiłłów (herbu Trąby), Sapiehów (herbu Lis), Potockich (herbu Pilawa) oraz Leszczyńskich (herbu Wieniawa). Podczas rozgrywki gracze będą musieli szukać „złotego środka” pomiędzy interesem własnego rodu, a interesem całej Rzeczpospolitej. Rywalizując między sobą o tytuł pierwszego rodu Rzeczpospolitej, powinni jednocześnie współpracować, by w walce z ościennymi krajami chronić Polskę przed najazdami i rozbiorami. Podczas rozgrywki muszą dokonać wielu trudnych wyborów i myśleć o konsekwencjach swoich poczynań, bowiem wpłyną one na dalsze losy kraju.

Plansza, na której toczy się rozgrywka

Rozgrywka trwa cztery tury, w każdej z nich Rzeczpospolita będzie zmagała się z ościennymi mocarstwami, które będą próbowały dokonać na nią inwazji. Północnym granicom Polski zagrażać będzie Zakon Krzyżacki, później Szwedzi, a na końcu zachłanni Prusacy. Z północnego wschodu grozić będzie coraz większa potęga Moskwy. Z południowego wschodu będą nadchodzić nieujarzmieni Tatarzy. By z nimi walczyć, gracze będą mogli posiłkować się wojskami kozackimi, te jednak skore są do buntu. Na południu rozpościera się potęga Imperium Osmańskiego. Za wojnę z muzułmanami graczy czeka największa chwała, będą mogli oni nawet iść na odsiecz Wiednia.

Ostatnie ościenne mocarstwo – Imperium Habsburgów – na początku gry zachowuje pozorną neutralność, jednak próbuje zdominować Rzeczpospolitą politycznie. W ostatniej turze gry Habsburgowie ściągają białe rękawiczki i przyłączają się do Rosji i Prus w celu dokonania rozbioru Polski.

Gracz, jako głowa magnackiej rodziny, będzie dysponował rzeszami szlacheckiej klienteli, gotowymi do działania na jego rozkazy. Na początku każdej tury gracze decydują gdzie wyślą podległych im szlachciców. Za ich pomocą grający będą werbować wojska, wysyłać zbrojne wyprawy, zdobywać władzę na sejmikach ziemskich i przewagę polityczną na dworze Króla. Szlachcice to najcenniejszy zasób gracza i musi on rozważnie z nich korzystać.

Gracz będzie czerpał pieniądze z latyfundiów, których ilość będzie mógł zwiększać podczas gry. Zamożność posiadłości będzie zależała od tego, czy w prowincji, w której się one znajdują, kwitnie pokój, czy raczej była ona ofiarą zagranicznego najazdu. Ziemie ograbione i wyludnione przez Tatarów nie dadzą dochodu porównywalnego z posiadłościami leżącymi w niezrujnowanej wojną prowincji. Gracze będą mogli rozwijać swoje latyfundia gospodarczo, poprzez zatrudnianie zarządców a nawet budowę miast.

Jednostki wojskowe w grze

Na prestiż rodu wpłynie sława zdobyta w bitwach, nawet jeśli toczone wojny nie będą wygrane. Chwała danego rodu będzie wzrastała także dzięki: fundowaniu miast, kolegiów, powiększaniu ilości posiadłości ziemskich, posiadaniu wyjątkowej pozycji w Sejmie oraz wydatkom na dobra luksusowe.

Grę zwycięży ten gracz, którego ród zdobędzie najwięcej punktów prestiżu i przejdzie do historii jako pierwszy ród Rzeczpospolitej…

Z komentarza wydawcy:

Boże Igrzysko to gra szczególna. Do tej pory nie wydano bowiem w Polsce gry planszowej o historii I Rzeczpospolitej. Znamienne też, że grę o Polsce zaprojektował obcokrajowiec, bo chyba tylko on, dzięki swemu kulturowemu oddaleniu, był zdolny do ujęcia w zgrabnej mechanice zasad, skomplikowanej polskiej historii. Tytuł gry nawiązuje do popularnej w naszej literaturze frazy syntezującej charakter Polski, jak i do tytułu książki prof. Normana Daviesa, ponieważ gracze podczas gry napotykają na większość historycznych trudności, z jakimi zmagała się ówczesna Rzeczpospolita.

W Bożym Igrzysku, gracze nie mają obowiązku obrony Ojczyzny. Mogą to zrobić ale mogą też, tak jak to miało miejsce w historii, dbać o własne interesy nie oglądając się na - zawsze trochę abstrakcyjne - dobro ogółu. Ale to od decyzji graczy będzie zależał los państwa i jego mieszkańców, jego przetrwanie bądź upadek.

Mapa gry została przygotowana z dużą starannością o detale

Gdy pierwszy raz zagraliśmy w angielską edycję Bożego Igrzyska i stanęliśmy przed emocjonującymi dylematami związanymi z przebiegiem rozgrywki, wiedzieliśmy, że ta gra zasługuje na polskie wydanie. W polskiej edycji wprowadziliśmy kilka ulepszeń. Powstał wariant czteroosobowy, którego brakowało w angielskiej edycji, a który wnosi do gry więcej interakcji między graczami. Postanowiliśmy także zmienić szatę graficzną gry, by bardziej odpowiadała klimatowi czasów I Rzeczpospolitej.

Boże Igrzysko doskonale łączy ze sobą elementy gry politycznej, ekonomicznej i wojennej. Zwycięzcą zostaje ten, który najlepiej odnajdzie się w świecie powyższych zmiennych, a do zwycięstwa wykorzysta własne mocne strony i słabości innych graczy. Często sytuacja wymusza na graczach współpracę – bowiem wrogowie kraju są potężni. Rozgrywka przybiera wtedy charakter kooperacji, gdy dobra wszystkich są zagrożone w jednakowy sposób. Jednak równie często okazuje się, że dobra graczy idą innymi torami i ci zaczynają bezwzględną rywalizację, z której zwycięsko wyjdzie tylko jeden z nich, często kosztem ściągnięcia klęsk na Ojczyznę. To, że gra stawia przed grającymi takie decyzje i dylematy, uważamy za największy atut Bożego Igrzyska.

Więcej informacji o grze można znaleźć na stronie "www.bozeigrzysko.pl":www.bozeigrzysko.pl.

Grę można zakupić na stronach sklepu Rebel.pl.

reklama
Komentarze
o autorze

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone